De som abonnerer på Google Contributor vil bli vist takkehilsener i stedet for annonser når de besøker nettsteder som deltar i ordningen. (Foto: Google)

Bli kvitt Google-annonsene

Uten at nettstedene taper penger.

Man kan like eller mislike nettannonser, men de gjør det mulig for de fleste nettsteder å tilby sine tjenester uten å ta direkte betalt for det. Men noen lesere misliker annonsene så sterkt at de blokkerer dem og dermed reduserer nettstedenes helt nødvendige inntekter.

Denne uken avduket Google et alternativ inntektskilde for nettsteder, en mellomting mellom annonser på den ene siden og betalingsmur på den andre.

Google Contributor, som nå er tilgjengelig som i en begrenset testutgave, er en abonnementsordning hvor abonnentene betaler noen får dollar i måneden for å slippe å se Google-annonser på nettsteder som deltar i ordningen. I stedet for annonsene blir abonnentene vist en takkemelding.

Det månedlige beløpet kan abonnentene selv velge, innenfor intervallet 1 til 3 dollar.

Det er Gigaom som først har omtalt denne tjenesten, som nok må anses som et eksperiment. Tjenesten er så langt kun tilgjengelig for amerikanske nettsteder. Blant de ti nettstedene som er med fra starten av, er The Onion, Imgur, Mashable, WikiHow, ScienceDaily og Urban Dictionary.

En talsperson for Google sier til Gigaom at abonnementsbeløpet ikke utbetales direkte til de deltakernettstedene med en gang. I stedet utløses utbetalinger først når Contributer-abonnenter besøker nettstedet. På denne måten støtter abonnentene bare nettsteder de besøker ofte.

For nettstedene vil inntektene fra Contributer-ordningen komme inn på samme måte som annonseinntektene.

Om Contributer har noe for seg, vil tiden vise. Det virkelig spennende med Contributor er forsøket på å finne gi nettsteder nye inntektskilder. Så får man regne på det om inntektene fra Contributor kan være verdt bryet.

    Les også:

Til toppen