Kindle Fire ser ut til å bli en suksess, skal man tro lekkasjer fra Amazon. Her blir nettbrettet vist frem av Amazon-sjef Jeff Bezos. Bildet er fra lanseringen 28. september i år. (Bilde: Shannon Stapleton/REUTERS/SCANPIX)

Blir Fire større enn iPad?

Lekkasjer fra Amazon indikerer enorm interesse for nytt nettbrett.

I forrige uke lanserte Amazon sin Kindle Fire, et nettbrett til bare 199 dollar med en forbedret nettleser og basert på en tilpasset Android-plattform. Lanseringen fikk stor oppmerksomhet, ikke minst fordi prisen er svært lav.

Nå viser det som skal være lekkasjer fra Amazon at bestillingene raser inn, før nettbrettet er i salg. Ifølge nyhetstjenesten Cult of Android, som har fått tak i skjermbilder av Amazons interne salgssystem, blir det i gjennomsnitt bestilt 2.000 Kindle Fire hver time, eller over 50 000 per dag. Så langt skal over en kvart million enheter allerede ha blitt bestilt.

Dette er imidlertid høyst usikre tall, og de er ikke bekreftet av Amazon. Men skulle tallene stemme, og trenden for bestillinger holder seg, så kan hele 2,5 millioner nettbrett bli bestilt fra den amerikanske e-handelsgiganten før den blir sendt ut i det amerikanske markedet. Utskipingen skal nemlig starte 15. november.

Cult of Android skriver at dersom det blir fasit vil lanseringen av Kindle Fire bli større målt i antall solgte enheter enn iPad og iPad 2.

Amazon har hatt stor suksess med lesebrettet Kindle, men har valgt å ta steget ut og konkurrere på det attraktive nettbrettmarkedet. Dette markedet domineres av Apple, som hevder å ha 75 prosent markedsandel i USA med sin iPad og iPad2.

Den eneste aktøren som har vist tendenser til suksess er Samsung med sin Galaxy Tab. Aktører som HP, Dell og Research In Motion (Blackberry) har ikke vært i nærheten av å true Apples hegemoni. Samsung er i flere bitre rettsstrider med Apple rundt nettopp Galaxy Tab.

Motorola solgte 100.000 av sitt Xoom-nettbrett den første halvannen måned etter den ble lansert, mens Blackberry Playbook solgte 250 000 enheter den første måneden den var i salg.

Det er særlig prisen som gjør Kindle Fire attraktiv. Under 200 dollar, rett under 1 200 norske kroner, er faktisk under det som anslås å være produksjonskostnaden. Nettbrettet er imidlertid ventet å være optimalisert for å handle på Amazon.com og deres partnere, og dermed generere inntekter som gjør regnestykket positivt for e-handelskjempen.

Det er ikke klart når Kindle Fire blir tilgjengelig for norske brukere.

    Les også:

Til toppen