Blir MMS den neste floppen?

Multimedia-meldinger på mobilen kan bli en flopp på linje med WAP, mener analytikerne i Wireless World Forum. Eller vil du betale 10 kroner for litt lyd og grafikk på mobilen?

Mobil-industrien sitter og sikler og gleder seg til de kan lansere mulrimediameldingene MMS for fullt. MMS skal la mobilbrukerne sende lydfiler, musikk, grafikk, animasjoner og i det hele tatt rikt innhold til hverandre. Og mobilselskapene har tenkt å la det koste litt, slik at de tjener enda mer enn det de har gjort på SMS-revolusjonen.

Men det spørs, mener analyseselskapet Wireless World Forum (W2F). De ser for seg at all hypen rundt MMS kan komme til å gi teleselskapene en leksjon tilsvarende den de fikk da WAP ble lansert, både sterkt forsinket og uten tjenester som folk gadd å bruke.

Ifølge The Register ser de for seg at folk fortsatt vil foretrekke meldinger basert på ren tekst, og at antallet meldinger per måned i 2004 er nærmere 200 millioner enn 10 milliarder som tidligere analyser har antatt.

Videre antar de at verdien på dette markedet vil være rundt 44 milliarder kroner i 16 kjernemarkeder innen 2006, og det er 80 prosent mindre enn dagens førende analyser.

W2F mener teleselskapene ser MMS som en utvidelse av SMS, og at rikt innhold vil lure kundene fra SMS til MMS, men W2F mener denne tankegangen mangler et par tannhjul i forhold til å skille mellom hva folk kunne tenke seg å gjøre, og hva de er villige til å betale for.

MMS-utviklingen vil bli enda mer begrenset av at kontantkort-kundene får begrenset mulighet til å teste tjenestene. Det er ungdomsmarkedet som sender mest SMS (88 prosent), men prisingen på tjenester og telefoner kan begrense dette.

W2F tror MMS har små sjanser til å erstatte SMS, og at kundene vil bruke de to formatene til vidt forskjellige ting. MMS vil kanskje erstatte 10 prosent av SMS-markedet, men ikke mer. Teleoperatørene bør studere sine kunders behov og livsstil, ellers vil de bare bli forført av teknologien, selge litt til pionérene, for så å bli sittende og klø seg i skjegget og lure på hvor det ble av omsetningen.

Les hele rapporten på W2Fs sider.

Til toppen