Blir Siebel det neste Microsoft-kjøpet?

Mye taler for at Microsoft kan kjøpe opp Siebel, men å samarbeide med Ballmer er ofte et kvitt eller dobbelt-spill.

På mandag ble det kjent at Microsoft har inngått tungt samarbeid med Siebel. For mange er ikke Siebel et kjent selskap, men Siebel er markedsleder på CRM - systemer for å administrere og utvikle kundeforhold.

Les også:

Gründer Tom Siebel har dermed kastet seg inn i et kvitt-eller-dobbelt spill der utfallet enten kan bli et oppkjøp eller at han blir presset ut av sin nye sengepartner; Microsoft.


For mye taler for at Microsoft kan komme til å kjøpe Siebel. Siebel er for tiden billig - selskapets aksjekurs er redusert fra 36 dollar ved juletider til 6 dollar nå, mens Microsoft bare har falt fra 70 til 52 dollar i samme periode. Microsoft har også over 40 milliarder dollar på bok. At Microsoft har ambisjoner på tyngre bedriftssystemer, viste selskapet med oppkjøpet av Navision. Dog er Siebel i en annen divisjon - selskapet har en børsverdi på litt over tre milliarder dollar.

Med et oppkjøp av Siebel hadde Microsoft skaffet seg førsteplass i et marked som ikke er modent og fremdeles vokser bra. Dessuten hadde Siebel gitt Microsoft et generelt løft oppover i verdikjeden mot de større, dyrere og mer strategiske IT-systemene. Denne verdenen domineres i dag systemer fra IBM, Oracle og andre leverandører som Siebel. Microsoft har største gjennomslag i kundehåndteringssegmentet mot små og mellomstore bedrifter.

Men Siebel bør være nervøse fordi Microsoft utvikler sitt eget CRM-produkt. Lite er kjent om dette systemet som nå har gått i første beta-versjon, men det er foreløpig rettet mot små og mellomstore bedrifter. Microsofts ambisjoner er likevel som alltid vekst oppover - det kan man se med deres databaser og alle de andre serverproduktene.

Hadde jeg vært Tom Siebel, hadde jeg sikret meg en avklaring om oppkjøp før jeg slapp Microsoft inn for å lære om CRM. For selv om første versjon av Microsoft CRM ikke blir noen viktig konkurrent for Siebel, kan du banne på at det vil spise seg innpå i versjon 2, 3 og 4. Er det en ting bransjen bør ha lært, er det at Microsoft tenker langsiktig, og selskapet gir seg aldri, selv om ikke alltid første runde overbeviser.

Microsoft må lære CRM av noen og kanskje rekruttere noen flinke folk. Det kan de gjøre hos Siebel. Microsoft har med gårsdagens Siebel-avtale dessuten gitt IBM et klaps i ansiktet. Siebel var en av IBMs viktigste partnere, men det er nå historie.

IBM har nå et hull de skal fylle og selskapet har tidligere vist at de ikke er feige på oppkjøpsfronten.

Du kan si hva du vil om Microsoft, men kjedelig blir det ikke når gutta fra Redmond setter i gang.

Til toppen