Blir sin egen testkunde

Et smartkort kan styre alle rettigheter i en bedrift, men salget har gått tregt. Nå skal Ergo Group ta sin egen medisin.

Ta din egen medisin og bevis overfor kundene at dine produkter holder mål. Da får du både testet produktene og kan gi kundene dine det beste salgsargumentet som finnes.

Det er nettopp dette Ergo Group nå skal gjøre. Målet er å få fart i salget av digital IDer plassert på multifunksjon-smartkort.

Ideen bak slike kort er besnærende: Med et enkelt kort til hver ansatt kan du fra en felles servere administere rettigheter og logge bruk av inngangsdører, kantine-betaling og både PCer på jobben og hjemme. Kortet kan også lagre informasjon, for en oppsummering av kurs og utdanning den ansatte har.

Alternativet er mange spesialsystemer og dårlige sikkerhet - de ansatte må holde styr på mange passord og brukernavn, noe som vanligvis før til bruk av enkle ord eller at slikt skrives ned på lapper.

Ergo Group og Telenor har jobbet med å selge slike systemer i mange år, men så langt har de stanget hodet i veggen. Forsvaret testet et digitalt vernepliktskort i flere år, men avsluttet prosjektet.

I jakten på en stor referansekunde, gjør nå Ergo Group det samme andre store IT-selskaper fra tid til annen gjør: Selskapet blir sin egen referansekunde.

Alle ansatte hos eieren Posten Norge og i ErgoGroup selv skal nå få et smartkort med elektronisk ID. Kortet sikrer adgangskontroll til dører, heiser og arbeidssoner. I tillegg muliggjør det blant annet sikker tilgang til bedriftens IT-systemer på jobb, på reise eller hjemmefra. Kortet har også påtrykket bilde av den ansatte.

Samtidig starter Ergo Group salget av løsningen i markedet.

- Vi har arbeidet med dette en stund, men mener nå markedet er mer modent. Det er kommet på plass stanarder i produkter som Windows, noe som letter integrasjonen, forteller Wibecke Brusdal, informasjonssjef i Ergo Group til digi.no.

Til toppen