Surface-maskinene er et prestisjeprosjekt for Microsoft, men satsingen koster dem enorme beløp. Hittil er underskuddene nå kommet opp i over 10 milliard kroner - på mindre enn to år. (Foto: REX/David Caudery / Future Publi/All Over Press)

Blodrøde tall for Surface

Påfører Microsoft enorme tap.

Satsingen på hybridmaskinene kjent under produktnavnet Surface fortsetter å påføre Microsoft store tap.

Det siste året har enhetene belastet regnskapet med flere hundre millioner dollar i underskudd. Det viser beregninger utført av amerikanske Computerworld, basert på Microsofts årlige Form 10-K-rapport til USAs finanstilsyn SEC (Securities and Exchange Commission) som kom fredag.

Totalt skal Microsoft nå ha tapt 1,7 milliarder dollar, drøyt 10,6 milliarder norske kroner siden Surface-brettene så dagens lys første gang i oktober 2012.

Microsoft har tapt store penger på Surface-satsingen i hvert eneste påfølgende kvartal og regnskapsår.

I årsregnskapet vi omtalte for to uker siden oppga Microsoft at Surface-serien omsatte for 409 millioner dollar siste kvartal, hovedsaklig takket være andregenerasjons enhter og nye Surface Pro 3 (som først lanseres i Norge sent denne måneden).

Men i motsetning til de foregående kvartalsregnskapene ble ikke kostnadene forbundet med maskinvaren oppgitt, det får vi først nå. Med 409 millioner dollar i oppgitt omsetning og estimerte kostnader på 772 millioner dollar har serien påført Microsoft et tap på 363 millioner dollar i månedene april, mai og juni, ifølge Computerworld.

Det er ikke mulig å bryte tallene nærmere ned, men deler av kostnadene skylder en ikke nærmere detaljert avskrivning selskapet tok i kvartalet, for design og produksjon av et ukjent antall enheter av mini-Surface med mindre skjerm. Denne var ventet, men produktet ble kansellert i siste liten.

Konkurransen - slik Microsoft ser det

Som ledd i den årlige rapporteringen til finansmyndighetene gjør selskapet i K-10-rapporten også rede for konkurransesituasjonen.

I denne delen av dokumentet oppgir Microsoft at «Surface-enhetene har konkurranse fra pc-er, nettbrett og andre maskinvareprodusenter, som inkluderer mange av dagens nåværende eller potensielle partnere».

Segmentet omtaler også Nokias gamle mobildivisjon som formelt ble innlemmet forrige kvartal og gjør Microsoft for første gang til en mobilprodusent. Innen mobiltelefoner oppgir Microsoft at konkurransen «først og fremst kommer fra Samsung og Apple, samt mange andre mobilprodusenter».

– Vi tror at våre telefoner vil konkurrere gjennom å være skreddersydd til praktisk talt en hvilken som helst demografi og geografi verden over, gjennom å tilby et unikt industridesign og bildeteknologier (mulig de mener foto-egenskaper her, oversatt fra imaging technologies, red.anm.) innen både høye og lave prisnivåer, og gjennom å innlemme Microsofts «digital work and digital life experiences».

Dette krever kanskje en forklaring. Microsoft har i motsetning til gamle Nokia bestemt seg for å satse på ett eneste operativsystem på alle telefoner, nemlig Windows Phone. Det gjelder både de mest avanserte og dyreste smartmobilene og de enkleste håndsettene.

I siste kvartal utgjorde imidlertidig Nokias salg av såkalte featuretelefoner, enklere og langt rimeligere modeller hele 84 prosent av salget. Bare 16 prosent var Lumia-enheter med Windows Phone, som er det eneste operativsystemet Microsoft vil videre. Her har selskapet mildt sagt en utfordring, men mener altså at inkludering av Microsofts programvare (herunder Office-produkter) kan gjøre det mulig.

    Les også:

Til toppen