Boasson investerer i investor-magasin

Magasinet Gründer greide såvidt å overleve fjorårets nedtur og fikk inn tre millioner på tampen av året. En av redningsmennene er IT-gründer Per Boasson.

Magasinet Gründer ble startet i lysere tider i februar 2000. Da nærmet dotcom-bransjen seg bølgetoppen og alle spådde lysende tider for nyskapning i Norge. Investor Terje Mikalsen gjennom selskapet Venturos var blant dem som trodde på at et investor-magasin kunne bli stort nok i sin nisje til å overleve.

Verken han eller mange andre norske investorer hadde imidlertid regnet med at nedgangstidene kom så fort. De første to årene som bladet selv har prøvd å skape noe nytt, har vært knallharde.

- Det har vært en utrolig tøff prosess på grensen av hva vi har maktet, men nå er Gründer tilbake for fullt med fornyet styrke. Vi har fått føle på kroppen de problemer med økonomi som svært mange av våre lesere også sliter med, men når det går bra til slutt, er det som å vinne en stafett der du har måttet gå alle fire etappene selv uten å ha vært forberedt på det da du startet med den første, sier bladgründer og publisher Tom O. Kleppestø i en pressemelding.

I den samme meldingen innrømmer han at det gikk svært lang tid før de i fjor fikk gjennomført emisjonen på tre millioner kroner som gjør at bladet kan leve videre. Skipsreder og storbonde Johan B. Ugland har spyttet inn én tredel av emisjonen, mens Per Boasson (bildet) har investert 500.000 kroner i magasinet. Boasson er også utnevnt til ny styreformann i selskapet.


- Jeg har valgt å investere én halv million kroner i Gründer fordi jeg liker bladet og dem som står bak det, og fordi det er viktig at Norge som nasjon har et slikt magasin, mener investoren som først og fremst har slått seg opp gjennom investeringer i IT-bransjen. Nylig reddet han publiseringsløsningen Imaker og selskapet Spekter Interaktiv AS fra å forsvinne over i historiebøkene.

Gründer har per i dag en abonnementsmasse som ennå ikke har nådd 3000 og et løssalg på mellom 2000 og 3000 eksemplarer. Både annonsevolum og abonnementsinntekter må økes for at magasinet skal greie å stå på egne bein, sier Kleppestø.

Til toppen