Visse trekk minner om år 2000. (Bilde: Paramount/Courtesy Everett Collection/All Over Press)

Bobler i nettskyen?

Mange globale nettaktører har opplevd kursras den siste måneden.

En artikkel i Financial Times peker på mange tilfeller av kursras den siste måneden blant globale nettaktører.

I alt dreier det seg om 14 selskaper, hver med en markedsverdi i overkant av 20 milliarder dollar. Det samlede verdifallet anslås til 275 milliarder dollar.

Workday, en leverandør av nettskytjenester innen kundepleie, har rast over 30 prosent siden slutten av februar. Selskapet ble opprettet av Peoplesoft-gründer Dave Duffield i 2005, da han tapte en episk overtakelsesstrid mot Larry Ellison og måtte se sitt første livsverk innlemmet i erkefiendens selskap Oracle.

Kursraset i Splunk, en leverandør av nettskytjenester innen søk, overvåkning og analyse – altså en kombinasjon av motene sky og «big data» – er enda brattere, opp mot 40 prosent.

Kinesiske Tencent, verdens femte største internettselskap etter Google, Amazon, Ebay og Facebook, har opplevd et kursfall på 20 prosent. Med selskapets kolossale markedsverdi som utgangspunkt, svarer det til at en verdi på 32 milliarder dollar er forduftet.

Verdens nettkjendiser er med på nedgangen: Twitter og Linkedin er begge ned rundt 40 prosent den siste måneden. Facebook er ned 22 prosent. Google er nede 12 prosent.

Kursfallene innebærer at det kan stilles spørsmål ved de kommende børsintroduksjonene til selskaper som kinesiske Alibaba, JD.com og Weibo (Kinas svar på Twitter).

Det sirkulerer to hovedforklaringer på fenomenet. Den ene er at det dreier seg om en sunn korrigering etter en periode med overevaluering. Den andre forklaringen er at krisen i Krim har høynet det geopolitiske risikonivået samtidig som trender i USA og den nye ledelsen i den amerikanske sentralbanken skaper usikkerhet rundt rentenivået i nærmeste framtid. Analytiker David Garrity tror vekstaksjenes plutselige kursfall kan tolkes som kvalte kanarifugler i en kullgruve.

Minnene fra da dotcom-boblen sprakk for fjorten år siden kommer tilbake: Også da ble moteriktige selskaper verdsatt med utgangspunkt i luftige drømmer om framtidig inntjening.

Og hvor er det mest å tjene nå? Nettskyen? Big data? Mobil?

Til toppen