Boeing gravlegger internett-tilbud på fly

Boeing gir opp sin tjeneste for å levere internett-forbindelse på flyreiser etter å ha investert en milliard dollar.

Boeing Connexion er flyprodusentens tjeneste for å tilby internett tilgang for passasjerer.

Etter seks år med tap og ingen tegn til lysning i markedet fremover, har flyprodusenten bestemt seg for å legge ned tjenesten.

- Desverre har ikke markedet for tjenesten blitt som forventet, sier Boeings toppsjef, Jim McNerney til Wall Street Journal.

Å legge ned en tjeneste på denne størrelsen er heller ikke billig. Boeing regner med å bruke opptil 320 millioner dollar på avviklingen, blant annet på grunn av av lange avtaleforpliktelser med satelittselskaper som leverer forbindelsen. Det er store summer, men Boeing har regnet seg frem til at det er mer lønnsomt enn å fortsette å investere penger i tjenesten. Ifølge kilder Wall Street Journal har snakket med, så estimerer de at Boeing totalt har brukt en milliard dollar på Connexion.

Omsetningen fra Boeing Connexion har vært i underkant av 25 millioner dollar i året og datterselskapet har 560 ansatte som vil bli overflyttet til andre jobber i Boeing.

Ønsket om å kunne surfe på internett mens man sitter på kortere og lengre flyturer har vært entydig fra passasjerer og Boeings kunder, flyselskapene. Forretningsreisende har vært spesielt interessert for å kunne jobbe mens de flyr, men kostnadene har vært for høye for flyselskapene og dermed har tjenesten også blitt for dyr for sluttbrukerne.

Det er samme problem som rammet flytelefonene, som blant annet SAS hadde i sine armlener for endel år siden. Den gang var det en ringepris på over 30 kroner i minuttet og det fristet ikke passasjerene.

Flyselskapene ønsker fortsatt å kunne tilby internett tilgang til sine passasjerer, men de håper på at billigere løsninger vil dukke opp.

Amerikanske myndigheter har også stått på Connexions kundeliste. Verdens kanskje mest kjente fly, presidentens Air Force One har fått sin internett tilgang gjennom tjenesten. De vil få opprettholdt løsningen frem til en alternativ teknologi er på plass, forteller Boeing til Wall Street Journal.

Til toppen