Bokkilden går internasjonalt

Bokkilden har siden august fått 2.000 nordmenn til å registrere seg som medlemmer. Stor etterspørsel etter engelske titler får nettbokhandelen til å satse på en engelskspråklig bokklubb.

Schibsteds boksatsing på Internett, Bokkilden, opplyser at 2.000 lesehungrige nordmenn har registrert seg som medlemmer siden oppstarten i august i år. Men hvor mange bøker man har solgt på tjenesten, er hemmelig.

- Endel opplysninger går vi ikke ut med. Vi har fått over 2.000 medlemmer siden august, hvor to tredjedeler er menn og resten kvinner. Det viser seg også på andre nettbokhandler at kvinner ikke har kommet på nett ennå for å handle. Faglitteratur er det mest menn som handler, men det er i alle fall ikke kun bestselgerne vi selger, sier daglig leder Brit Kyllingstad (tidl. Ravndal). Om målet for antall medlemmer vil hun kun si at de "ønsker å ha mange".

Hun forteller også at det om kort tid blir lansert en engelsk bokklubb.

- Denne lanseres fordi det dekker et hull i bokklubbtilbudet i Norge. Vi merker at det er stor interesse for engelsk litteratur. Lanseringen skjer innen kort tid, og sannsynligvis i første halvdel av november, sier sjefredaktør Else Pran til digi.no.

Kyllingstad forteller at planen er å sende nyhetsskriv per e-post til medlemmene med jevne mellomrom.

- Vi har sendt første nyhetsskriv til medlemmene, og det skal fortsette. E-posten skal inneholde informasjon innenfor de interessefeltene de har krysset av for. Det vil bli rundt én e-post i måneden, sier Kyllingstad, og understreker at det går an å reservere seg mot å motta nyhetsbrevet.

Da Bokkilden ble lansert, ble kunder oppfordret til å bestille til jobbadressen, mens det i det siste nyhetsbrevet blir anbefalt hjemmelevering på lik linje med levering på arbeidsplassen.

- Egentlig har vi hatt tilbud om levering både på jobb og hjemme, vi har foretatt valget for medlemmene, og de har kunnet endre på dette valget. Når det nå nærmer seg jul, tror jeg kunden er bedre sikret med å få bøkene levert på arbeidsplassen, vi vet jo hvordan det er med posten fram til jul. Derfor anbefaler vi dette, uansett er det jo gratis for kunden, sier Kyllingstad.

Til toppen