Bokkilden inspirert av Amazon

I dag, onsdag, kom Schibsted-eide Bokkilden på nett. Den nystartede nettbokhandelen gir dermed andre norske nettbokhandlere sterk konkurranse med sine 1,5 millioner boktitler.

Tidligere har det vært sagt at den amerikanske nettbokhandelen Amazon.com ble brukt som modell for hvordan Bokkilden skulle bli. Senest på presentasjonen av halvårsresultatet for Schibsted i går, uttalte konserndirektør Kjell Aamot at Amazon har vært modell for oppbyggingen av Bokkilden.

Bokkildens sjefredaktør, Else Pran, er imidlertid noe mer moderat i ordbruken: - Det vil være å overdrive å si at vi har Amazon.com som modell for Bokkilden. Vi har stor respekt for Amazon.com, men vi gjør tingene på vår måte, og har ikke tenkt å bli en Amazon-kopi, sier Pran til digi.no.

- Vi har ingen umiddelbare planer om å utvide produktsortimentet til også å omfatte for eksempel musikk. Men det er klart vi kommer til å videreutvikle konseptet både i forhold til butikken og det redaksjonelle innholdet, sier Pran.

Bokkilden har knyttet til seg en rekke frilansere som skal være bidragsytere på det redaksjonelle stoffet. Blant disse finner man blant annet Gisle Hannemyr, som skal skrive redaksjonelt stoff om data og Internett-bøker.

Mål for omsetning er ikke offisielt, men uttalelser konsernsjef Aamodt kom med under gårsdagens resultat-presentasjon tyder på at Schibsted er innstilt på å tåle tap innen multimedia en god stund til.

- Vi har en felles forståelse med Schibsted om at det tar tid å etablere seg på Internett. Vi har ikke satt noen dato for når Bokkilden skal gå med overskudd, men Schibsted har gitt oss godt slingringsmonn, sier Pran.

Daglig leder Brit Ravndal i Bokkilden forteller at om ikke Amazon.com var modellen, har den amerikanske nettbokhandelen iallfall vært til inspirasjon.

- Mange av idéene har vi hentet fra Amazon.com, men vi har laget vår egen design. Vi har ikke ambisjoner om å bli like store som Amazon, de opererer jo i det amerikanske markedet som er mye større enn det norske. Vi jobber i det norske markedet, og vil konsentrere oss om det, sier Ravndal.

Hun regner ikke med at Bokkilden kommer til å gå med overskudd "før om et par år".

Et av flere markedsføringsfremstøt Bokkilden vil gjøre, og til dels allerede har gjort, er å tilby både bedrifter og private brukere å inngå "partnerskapsavtaler" med Bokkilden. Slike avtaler innebærer at "partnere" får tilsendt en gif (bildefil) til å ha på sin side etter å ha inngått avtalen med Bokkilden. Partneren får deretter provisjon av salg hvor kunden kommer direkte fra nettsiden, og Bokkilden skal betale alle kostnader.

- Aviser og tidsskrifter gir på denne måten et ekstra tilbud til sine lesere, men i utgangspunktet er målgruppen for partnerskapsavtalene alle med egne websider. Vi har allerede fått avtaler med de største avisene, sier Ravndal. Hun vil ikke tallfeste mål for antall partnere.

Bestilte bøker vil primært bli levert som bedriftspakker, derfor oppfordrer Bokkilden kundene å få levert bøkene til sin arbeidsplass. Alle bøker som finnes på lager i Norge, tilsendes fraktfritt.

Skal man derimot ha tak i en engelsk bok som ikke er lagervare, men må bestilles fra utlandet, må kunden betale 85,- kroner i porto. Det som er på lager av engelskspråklige/utenlandske bøker, er for det meste bestselgere, mens alt annet må bestilles. Det er inngått en samarbeidsavtale med det britiske Gardners Books, Baker & Taylor for engelske bøker som må bestilles til Bokkildens kunder.

Neo Interaktiv står for design og teknisk løsning, men Ravndal understreker at utviklingen har skjedd i nært samarbeid med de ansatte i Bokkilden.

Til toppen