Bokkilden omsetter for 20 mill. i år - sterk vekst også i yaTack og Elkjøp

De store nettbutikkene i Norge kan melde om gode salgstall så langt inn i adventstiden - flere oppgir en mangedobling i salget fra tidligere perioder.

I en undersøkelse fra november i år beregner Forrester Research B.V. (Europe) årets norske julehandel over Internett til omlag 315 millioner kroner. Dette utgjør ifølge analysen 25 prosent av den totale omsetningen for år 2000.

I en annen brukerundersøkelse gjennomført av Icon Medialab (se egen sak: Nettbutikker taper millioner i jula) fremkommer det at kun 44 prosent av et testpanel klarte å gjennomføre en handel i en nettbutikk. Slår man disse tallene sammen, ser man at de norske nettbutikkene kunne ha omsatt for over det dobbelte, eller nærmere 700 millioner kroner i den norske netthandelen i de kritiske perioden før jul.


yaTack.no
I yaTack som vel er den mest profilerte nettbutikken i Norge, er man veldig godt fornøyd med utviklingen som har vært både tidligere i år og under selve julehandelen. Salget har fått et betydelig løft og man regner med en mangedobling av årsomsetningen fra ifjor, kanskje så mye som seks ganger høyere tall.

- I fjor omsatte vi for 11 millioner kroner, forteller markedssjef Jon Dammann til digitoday.no. Selskapet har i sine budsjetter lagt opp til at en syvdel av omsetningen skal komme i løpet av årets to siste måneder, og dette er man allerede i ferd med å overgå, forteller Dammann.

At julehandelen har hatt effekt for yaTack viser seg også tydelig i besøket og antall registrerte brukere, som har vokst fra 25.000 ved utgangen av fjoråret, via 55.000 ved halvårsskifte og nå ligger på 75.000 registrerte brukere. Og de siste dagene har nettbutikken hatt et jevnt besøk på over 20.000 kunder om dagen, får digitoday.no opplyst fra selskapet.

Bokkilden.no
- Mye er sagt og spådd foran julehandel og salget for bokkilden sin del havner nok et sted midt mellom alle disse. Det blir hverken himmel eller helvete forteller Else Pran adm.direktør i Bokkilden.no til digitoday.no.

- Julesalget pågår ennå så tallene er ikke helt klare. Men så langt har vi i hvert fall økt med 100 prosent i forhold til i fjor, forteller Pran til digitoday.no. Det har vært en jevn stigning for oss måned for måned og vi har nå over 64.000 registrerte brukere. Julesalget er viktig for alle bokhandler, også for oss, men like viktig er kanskje semesterstarten for skolene hver vår og høst. Siste halvårer er derfor også viktigst da denne inneholder både jula og en semesterstart, og bokkilden.no regner i så måte at den perioden vil stå for omlag 70 prosent av årsomsetningen, forteller Pran.

Bokkilden regner i sine kalkyler med at de vil omsette for omlag 20 millioner kroner i år, i motsetning til åtte millioner kroner i fjor.

Elkjop.noElkjøp ASA er en av de største kjedene innenfor forbrukerelektronikk i Norge og har hatt sin nettløsning på lufta siden mars/april.


Scott Engebrigtsen, leder for Elkjøps internettavdeling forteller til digitoday.no at de har opplevd en god pågang foran jula, og at salget så langt har økt med 100 prosent i forhold til tilsvarende kampanjeperiode tidligere i år. Nå har ikke Elkjøp hatt noen fullverdig nettbutikk på plass og dagens løsning er mer å se på som et utstillingsvindu og en informasjonskanal for de enkelte butikkene. Elkjop.no har likevel omsatt for 6,5 millioner kroner siden oppstarten noe som utgjør omlag 0,5 prosent av den totalt omsetningen til Elkjøp.

- Det er i overkant av forventningene, vi er godt fornøyd, sier Engebrigtsen.

Et annet poeng som fremheves av Engebrigtsen er at det foran denne jula nok er mange som vil prøve å handle på nett for første gang, og i så måte er det viktig at disse har suksess i sine forsøk. Skulle de oppleve det motsatte kan det bli lenge til disse kundene igjen forsøker seg.

Les om nettbutikkenes dårlige løsninger:
Til toppen