Bokus samarbeider med norsk bokhandel

I forbindelse med lanseringen av nettbokhandelen Bokus i Norge, har det svenske selskapet inngått avtale med en norsk bokhandel for å sikre at de kan tilby norske bøker.

Stefan Peterson, markedsdirektør i Bokus, bekrefter overfor digi.no at den svenske nettbokhandelen har inngått en samarbeidsavtale med en bokhandel i Norge for, på lik linje med ordinære bokhandlere, å kunne tilby norske bøker.

- Vi har inngått et samarbeid med Juul Muller Bøker i Oslo, forteller Peterson, som imidlertid ikke vil gå nærmere inn på detaljene i avtalen.

- Det er en "äffarshemlighet", svarer han.

Også den norske nettbokhandelen, eid av Schibsteds Bokkilden, har sett seg nødt til å satse på vanlig bokhandelsvirksomhet i tillegg til ren netthandel (se pekere til tidligere saker nedenfor). Bakgrunnen har vært bransjeavtalen mellom norske forleggere og bokhandlere.

- Det er veldig viktig for oss å ha tilgang også til norsk litteratur, for vi skal være en lokal bokhandel. Det som vi ser som vår styrke er det nordiske tilbudet, i tillegg til det lokale, sier Peterson til digi.no.

Han kan fortelle at det nå finnes en norsk avdeling av Bokus, men foreløpig er avdelingen uten egne ansatte.

- Vi har folk i kikkerten, sier Peterson, som håper bemanningsspørsmålet løser seg så snart som mulig.

- Det er viktig å få med folk med lokal tilknytning for at vi skal bli et reelt lokalt alternativ, sier han.

I den norske markedsføringen skal ikke Internett brukes i det hele tatt, men kanskje vurderes senere.

- Vår erfaring, og det er ingen hemmelighet, er at det å markedsføre seg på Internett ikke er spesielt effektivt om det gjelder bannerannonsering. Den første kampanjen er rettet mot studenter, og da bruker vi ikke Internett, men tradisjonelle medier. Hva vi finner på framover, vet jeg ikke, sier han.

Til toppen