Bol.com kjøper og dreper Boxmans varemerke

Jerker Nilsson, som er sjef for bol.com i Norden, innrømmer at selskapet har kjøpt Boxmans varemerke for å hindre at Boxman gjenoppstår som konkurrent til nettbokhandelen som nå også selger musikk.

Ifølge den svenske nyhetstjenesten Vision var den offentlige forklaringen på at bol.com (tidligere Bokus) ville kjøpe varemerket til den konkursrammede nettplatebutikken Boxman for å få tak i kundedatabasen.

Men nå innrømmer Norden-sjef Jerker Nilsson overfor Vision at bol.com kjøper varemerket kun for å hindre at Boxman-gründerne ikke skal bruke varemerket til å starte på nytt.

Boxmans varemerke kostet i overkant av en million kroner, og bol fikk nettadressen med på kjøpet.

- De har faktisk fortsatt mange kunder som ikke vet at de har gått konkurs, sier Nilsson til Vision. Han håper å legge beslag på disse kundene gjennom å dirigere dem videre til bol.com sine sider.

Boxmans kunderegister får bol.com bare benytte seg av i Sverige.

Nilsson sier til Internetworld (en nyhetstjeneste fra svenske IDG) at bol undersøkte mulighetene for å kjøpe kunderegistrene i alle land Boxman var representert, men det var bare lovlig i Sverige.

Til toppen