Boligguiden kjøper HjemmeNett

Det tidligere Nethouse-selskapet Boligguiden har kjøpt Orkla-portalen HjemmeNett med oppgjør i aksjer. Nå vil de ta opp kampen mot Tinde og Finn.

Boligguiden, som tidligere var eid av Internett-selskapet Nethouse, kjøper Orklas nettportal HjemmeNett, som nylig måtte legge ned driften. Også Nethouse har slitt den siste tiden.

Nethouse måtte i begynnelsen av denne måneden si opp ti ansatte, og de som ble igjen i selskapets lokaler var en gjeng med systemutviklere pluss seks personer i Boligguiden. Nettstedets mål er å nå en lederposisjon innen området bolig på Internett.

- Kjøpet av HjemmeNett gir oss en sterk økning i trafikken. Vi regner med opp mot en million flere sidevisninger i måneden. I tillegg får vi nå tilgang til et tungt publiseringssystem som gir oss store muligheter. Samtidig bringer HjemmeNett med seg solid kunnskap om portaldrift og bruk av Internett som media. HjemmeNett skal videreføres som en bred livsstilsportal med annet fokus enn tidligere, sier Boligguidens direktør Tom A. Nyborg i en pressemelding.

Boligguiden overtar to personer fra HjemmeNett - en tekniker og en desker som begge kjenner publiseringssystemet.

- HjemmeNett er en portal i drift, og den akter vi å videreføre, sier Nyborg. Han forteller at Boligguiden og HjemmeNett vil fortsette å være to forskjellige portaler, men at de vil betjenes av samme publiseringsmiljø.

Boligguiden har mellom 500.000 og 600.000 sidevisninger i måneden, og plusser man på HjemmeNetts én million visninger vil det til sammen bli en sterk enhet, mener Nyborg. Han understreker at de vil beholde fokus på Boligguiden, og ha HjemmeNett som en breddeportal og et ekstratilbud til brukere og annonsører.

- Vi skal satse mer på livsstil enn nyheter, sier han. Nyborg ser på Boligguiden som et tredje alternativ til de to eiendoms-kjempene tinde og FINN.no.

- Boligguiden er allerede størst på nett innen boligsegmentet, når man ser bort fra aktører som hovedsakelig omsetter boligprospekter, sier Nyborg som tror det viktigste for å lykkes er å samle alle næringene på ett sted - der de kan møte forbrukerne.

Fremover vil Boligguiden ruste opp med nye tjenester som skaper større interaktivitet. SMS-tjenester introduseres med det første, og det vil bli bygget ut betydelige B2B-løsninger gjennom håndverkerorganisasjonene. Nyborg varsler også satsinger på print-siden, og forestående nordisk eksansjon av Boligguiden.

Eiersituasjonen har vært litt komplisert. - Vi ga 30 prosent av aksjene i Boligguiden som betaling for Hjemmenett, forteller Nyborg. - Til de tidligere eierne av HjemmeNett - minus Orkla, legger han til.

Orkla trakk seg ut, og noen av de største eierne i HjemmeNett (Eshop Holding) kjøpte Orklas andel som var på 40 prosent. Deretter ble disse solgt videre til Boligguiden for 30 prosent av aksjene i bolig-portalen.

Eksisterende eiere i Boligguiden er Huseiernes Landsforbund, de største håndverkerforbundene i NHO - med NELFO som sist ankomne forbund. Ved oppkjøpet av HjemmeNett kommer nå Hjemmet Mortensen, Egmont Norge og Eshop Holding inn på eiersiden.

Til toppen