Bølla Boxman

Boxman ler av norske aktører som i dag selger musikk på nettet. - Vi skal være bøller. Andre aktører er menn med pondus som ikke snur seg så raskt, sier direktør for Boxman Norge, Marianne Løvdal. Boxman i Sverige går foreløpig med underskudd, men styreformann Jan Carlzon (bildet) tror ikke det vil ta lang tid før butikken er lønnsom.

Per i dag er produktsortimentet i Boxman CD-plater, DVD (Digital Versatile Device/Disc) i tillegg til CD-ROM og spill.

Boxman har planer om å utvide konseptet til også å omfatte Danmark og Finland i løpet av kort tid. Og til Europa på litt lengre sikt. Selv liker Boxman å omtale historien om selskapet som "en suksesshistorie".

Selskapet startet opp i desember 1997 i Sverige med en ren musikkhandel på nett, og klarte å karre til seg fire til fem prosent av det totale musikkmarkedet i Sverige, ifølge administrerende direktør for Boxman-kjeden, norske Ole Norheim.

I Norge har Boxman 80.000 titler i katalogen, og i Sverige 90.000.

- Omsetningen for Boxman stiger raskere enn Internett-utviklingen. I Sverige får man nå 10.000 nye kunder i måneden, hevder Norheim.

- Vi skal selge CD-er til langt lavere pris enn alle andre og vil ta en enhetspris på porto som er 20 kroner. Vi kommer ikke til å leve av å ha hyllemeter med musikk, men vi gir forbrukerne det de vil ha. Våre CD-er er for billige til å bli regnet med på VG-lista, og det synes jeg er helt topp, sier en entusiastisk Marianne Løvdal, direktør i Boxman Norge.

Målet er at det til enhver tid skal være minst 26 prosent norske plater i basen til Boxman, og de er ikke mindre ambisiøse enn at de skriver: "Boxmans ambisjon er å kunne tilby alle utgitte titler". Prisene på CD er beregnet å ligge opptil 40 prosent under normal utsalgspris, DVD 20-40 prosent under normal utsalgspris, spill 20-40 prosent under og video opptil 40 prosent under.

Foreløpig satser Boxman heller på DVD-formatet enn vanlige videofilmer, og dette begrunnes blant annet med at videokassetter er "for store til å sende i posten".

- DVD er et bedre format å pakke. Videokassetter er større og den fysiske logistikken gjør det vanskeligere å pakke, sier Norheim. Målet er å tilby alle DVD-titler som kommer ut i Norge og Sverige, opplyser han.

Distribusjonen av CD-platene skal skje via distributøren MSO, som i dag kun distribuerer for noen norske plateselskap. I forhold til andre plateselskap, er situasjonen noe mer uklar. Men Boxman er like fullt optimistisk, og regner med at man kommer til enighet med de resterende plateselskap.

På spørsmål om de vil tjene noen penger når de selger CD-er til en så lav pris som ned til 99 kroner, er Løvdal optimistisk.

- Vi tjener noe penger, men må selge i store volumer for å ha suksess, sier hun.

Hos Akers Mic stiller Trond Wikborg seg avventende til den nye konkurrenten.

- Jeg tror ikke de kommer til å spille så stor rolle. Det er lite handel på Internett, og Boxman vil uansett ha de samme dårlige betingelsene som oss. Så lenge postverket krever moms av oss, men ikke av plater som kommer fra utlandet, opplever jeg markedet som veldig vanskelig, sier Wikborg. Han frykter i større grad de store, utenlandske nettbutikkene heller enn Boxman.

- Men Boxman kan ikke tjene penger om de selger CD-er til 99 kroner. Engrosprisen på CD er på 104 kroner eksklusiv moms, så jo mer de selger jo mer taper de. Jeg ønsker dem lykke til, men de har tydeligvis lært av sin amerikanske storebror CDnow, med investorer som er villig til å spytte inn masse penger, sier Wikborg. Ifølge Wikborg hadde CDnow en omsetning på 11,6 millioner dollar og et underskudd på 8 millioner dollar.

- Det er bullshit at engrosprisen er 104 kroner, sier Løvdal etter å ha hørt Wikborgs uttalelser. Engrosprisen er ikke fast, og varierer, ifølge Løvdal.

Boxman i Sverige går foreløpig med underskudd, men styreformann Jan Carlzon tror ikke det vil ta lang tid før butikken er lønnsom.

- Boxman i Sverige vil være lønnsom i 1999. Det var det ikke regnet med i de opprinnelige planene, da regnet vi med at vi først ville være lønnsomme i år 2000, sier Carlzon. Han oppgir omsetningsmålet for den svenske delen av kjeden til å være 1 milliard svenske kroner innen to år, mot tre år, som det opprinnelig sto i planene.

- Vi har ventet lenge på respons fra de andre norske aktørene, men det har latt vente på seg. Det er tunge aktører som er menn med pondus som ikke snur seg så raskt. Vi skal være bøller. De har mange kostnader vi ikke har, som for eksempel på butikklokale, lager og så videre. Jeg synes det er urettferdig om en kunde som kjøper musikk på nett må betale på sånne kostnadsposter, sier Løvdal.

Den tekniske løsningen har siden den svenske oppstarten, hanglet og hatt mange tekniske problemer. Men nå er hele løsningen satt bort.

- Det var en trang fødsel for den tekniske løsningen, men nå har IBM ansvaret for alt relatert til IT i Boxman. De drifter, retter opp og gjør alt sånt. Vi betaler i forhold til funksjonalitet og trafikk. Er det lite trafikk, betaler vi ikke så mye, er det mer betaler vi også mer. Vi ville vekk fra det å være et "Internett-selskap", sånn at vi kunne konsentrere oss om det viktige - som er handelsløsningen, sier Norheim.

IBM har fått avtale på drift av Boxman i hele Europa, og IBM skal drifte fra Sverige.

Betaling skjer først og fremst via faktura som Boxman sender ut sammen med varene til kunden.

- I Norge har man vært veldig skeptiske til å bruke kredittkort på Internett, og handel på nettet har ikke tatt av. Vi ønsker ikke å vente på at folk skal venne seg til å bruke SET-handel, men stoler på kunden, sier Norheim.

Til toppen