Bondi blue-effekten ikke bare for iMac

Helt siden Apple avslørte sin iMac for over ett år siden har beige kabinetter til datamaskiner og andre liknende produkter fått et noe alderdommelig preg over seg. Inn kom de transparente fargeglade skall ogen ny epoke begynte.

På MacWorld-konferansen her i New York har dette tatt skikkelig av. Alle slags produkter fås nå i minst bondi-blå, transparent utgave - oppkalt etter fargen på vannet i havet utenfor Bondi Beach i Australia. Fargen er en mellomting mellom grønn og blå og ble brukt på de nye iMac-ene da de kom i fjor.

Da de nye iMac-ene ble lansert på MacWorld i januar i San Fransisco, kom det fem nye farger, slik at alle

som skal lage produkter må lage seks forskjellige farger, skal de matche alle.

Denne effekten er meget påfallende her i New York. Ikke bare på MacWorld, men i butikkene i byen har de også sukkertøy-farger på varene sine. Det gjør jo tilværelsen mer fargerik og mange mennesker kan plutselig identifisere seg med sin datamaskin. En av reklamefilmene for den nye iBook viste denne nye kjæledeggen i roterende bevegelse og

stemmen spurte på en forførende måte: "Is it possible to fall in love with a computer? Og etter noen sekunders nøling svarte han selv: "Oh YES!". Spørsmålet er om all slags design ville kunne brukes i en slik reklame. Vi får se om bondi-effekten fortsatt virker når iBook senere i år kommer i handelen...

MP3, som står for MPEG 1 Audio layer 3, har vært tigjengelig lenge som komprimeringsformat for musikk. Det finnes programmer for omgjøring av musikk-CD-er til MP3 slik at man kan få plass til åtte-ti vanlige CD-er på en CD-ROM. Musikk kan lastes ned fra nettet og mange nye band ser dette som en fin måte å markedsføre seg på til verden.

Det har vært mange diskusjoner om lovligheten å legge ut musikk for nedlasting - og noe av den samme diskusjonen som var på slutten av 60-tallet, da kassettspilleren kom og man kunne ta opp en LP fra en venn uten at man kjøpte LP'en selv, gjelder fortsatt. Jeg vet ikke i hvor stor grad dette har ødelagt for platebransjen, men det er vel ikke tvil om at musikk er blitt mer tilgjengelig. Etter hvert kom CD-brennere og dermed kunne man digitalt kopiere fra alle slags media, inklusive musikk-CD-er.

"Walkmen", "discmen" og bærbare CD-spillere er likevel tungvinte å bære med seg, relativt sett. Så kommer altså MP3-spillerne og selv om de har vært tilgjengelige en stund er de slett ikke enkle å få tak i. Da vi spurte i Singapore i januar i år - vi var innom massevis av butikker - var det bare et par som hadde hørt om dem. Og her i New York, i sjappene som selger allslags elektronisk utstyr, ser de ut som spørsmålstegn når vi spør om de har det.

Men her på MacWorld har de det i aller høyeste grad. Også for Mac. Rio fra Diamond har vært på markedet et halvt års tid og er imponerende i seg selv, men den deler markedet med tre andre her. Og mye skjer på et halvt år i denne bransjen.

I-jam fra USA er så liten at den kan sammenliknes med en lighter. Omtrent som en Zippo. Den kommer i ti farger og går noe lenger enn Apple. Den bruker SanDisk kort på størrelse med et frimerke som kan lagre inntil to timer med musikk. I tillegg har den FM radio. Den koster rundt $199. Den kan koples til parallellporten på PC-en og USB på Mac (og PC) gjennom en ekstra "dings" som kortet puttes inn i.

JazPiper fra Singapore er litt større og kommer i gjennomsiktig iMac farge. Den har innebygget flash-hukommelse som kan lagre én time med musikk. Ekstra SmartMedia-kort kan ytterligere øke kapasiteten. Den koster noe mer enn I-jam og er så stor som en sigarettpakke, men mye tynnere. Den kan dessuten lagre 250 telefonnummer og ta opp hele to timer med tale.

MPlayer3 fra Pontis i Tyskland koster $160 og er omtrent like stor som JazPiper. Den har ikke innebygget hukommelse, men bruker MultiMedia-kort som finnes i både 16MB- og 32MB-utgave. Her kan man også ta opp én time eller mer med sine favorittlåter og lagring av MultiMedia-kortene med mer musikk fyller ikke særlig mye. Nå koster jo disse kortene foreløpig mye mer enn f.eks. en CD-ROM, men størrelsen betaler man jo også for.

Ellers på MacWorld er det mange programvarehus som kommer med nye versjoner av sine produkter. Slik er det alltid. Og mange av de nye versjonene er ennå ikke ferdige. Slik har det også alltid vært. Men mange spennende nyheter vil

komme utover høsten. Så hvis man ikke bruker opp alle pengene sine på å utstyre alle i familen med ny iBook (fordi man egentlig ønsker seg en slik selv!) så er det nok å bruke pengene på for Mac-entusiaster i lang tid framover.

Til toppen