Bonnier åpner pengesekken på Internett

Nordens største medieforlag har til stadighet forsøkt å angripe Internett med ulike forretningsmodeller. Nå opprettes et investeringsselskap som skal skyte inn startkapital i mindre IT- og Internett-virksomheter, enten innenfor eller utenfor konsernet.

Bonnier har brukt mye penger på å prøve å utvikle ulike produkter for massemarkedet på Internett. De har i realiteten aldri helt funnet formen på hva de skal gjøre og underveis måtte legge ned eller selge ut en del av produktene.

Dermed ble da også dattervirksomheten Bonnier Interaktiv lagt ned i fjor og noen av virksomhetene fordelt på ulike andre datterselskap i konsernet, blant andre Bonnier Kunskap og Bonnier Multimedia.

Bonnier er også eier av tabloidavisen Expressen og har en tå innenfor hos 25timmar, en nyhetsformidler som nå er i samme familie som reklame- og mediemagasinet Vision (med Spray Ventures på eiersiden).

En av de mest vellykkede satsingene til Bonnier så langt har vært eierskap i rekrutteringsselskapet Jobline. Når de nå bygger et nytt venture-selskap, henter de da også inn en ressurs som har jobbet i fire år på nettet med kommersielle jobb-tjenester.

Mats Kalvik er ansatt som administrerende direktør i Bonnier Venture. Han skal fungere som døråpner for eksterne foretak som vil bli en del av det store konsernet.

- Bonnier har hittil ikke hatt noen enhet som har hatt et risikokapital-perspektiv. Vi skal nå satse på å dra i gang mindre selskaper med eksterne partnere hvor vi selv skal være minoritetseiere. Det finnes få rammebetingelser utover at det skal være IT- og internettselskap med ny teknikk og nye idéer, sier Kalvik til digi.no.

I en pressemelding skriver Bonnier at de skal være en ledende aktør innen det nye informasjonssamfunnet og en kraftfull utvikling med ny teknologi skjer kontinuerlig innen samtlige forretningsområder i konsernet. Konsernet innser at IT- og internettløsninger innen medieområdet skjer i helt nye strukturer og etter andre utviklingslinjer enn de er vant til fra tradisjonelle medier.

Byggingen av et nytt investeringsselskap gjøres for å kunne henge med i svingene.

Kalvik sier han selv har vært en kjempeoptimist i de fire årene han har jobbet med Internett, men at det stadig vil ta lang tid før man ser de skikkelige effektene og de store skiftene i den nye økonomien. Men fra rekrutteringsområdet, dvs. rubrikkannonsemarkedet han selv kommer fra, mener han allerede å kunne se at endringene er i gang.

Papir-pressen taper altså terreng, ifølge Kalvik.

Bonnier vil med sitt nye prosjekt også investere i eksterne prosjekter som aldri vil ha noen befatning med resten av Bonnier-konsernet. Kalvik opplyser at de vil gå tidlig inn i prosessen. Ifølge nettutgaven av Vision vil Venture-selskapet ha en startkapital på 30 millioner svenske kroner til å sprøyte inn i ulike eierskap.

- Vi kommer til å ta stilling til hvert prosjekt og har ikke noen faste summer som vi går inn med, sier den administrerende direktøren.

Og selv om de virksomhetene som støttes (trenger ikke være medieselskap) ikke har noen befatning med resten av Bonnier, vil det ligge markedsføringsmuligheter i annonser gjennom Bonniers medievirksomheter.

Han opplyser at de er åpne for investeringer både i resten av Norden og internasjonalt. Norge er et av landene hvor han ser et behov for denne type virksomhet.

- Norge har godt med kapital, men ikke mange mennesker tilgjengelig til å gjennomføre slike prosjekter, mener han.

- Vi mener at med bra idéer, kan vi komme inn tidlig og rådgi de rette personene som kan drive prosjektene fram, sier han.

Til toppen