Bonnier danner dansk mediekjempe

Nordens største mediebyrå, svenske Bonnierföretagen AB, reorganiserer og danner et av Danmarks største medieforlag med en årlig omsetning på 1,3 milliarder danske kroner.

Bonnier Media er navnet på det nye danske selskapet. Det vil konsentrere seg om bok- og magasinbransjen og få en omsetning på 1,3 milliarder danske kroner, det vil si rundt 1,6 milliarder norske kroner. Spesielt er de interessert i å kapre markedsandeler i undervisningsbokmarkedet, der Gyldendal har en sterk stilling i Danmark.

Bonnier satser på samme sterke posisjon i Danmark som de har i Sverige.

Bonnier Media vil bestå av Bonnier Publications, BonnierForlagene, Børsen Magasiner og Malibus Gruppen. Bonnier er også involvert i en rekke næringlivsaktiviteter (business-to-business) som ikke berører av organisasjonsendringen, ifølge Børsen Online. Bonnier Media skal ledes av Michael Cordsen, og det nye selskapet skal koordinere markedsføring, annonsesalg og produksjon.

Det svenske moderselskapet Bonnier AB er Nordens største med en omsetning på rundt 13,5 milliarder norske kroner årlig. I vår overtok konsernet alle aksjene i Marieberg og har senere slåss med norske Schibsted om avisen Svenska Dagbladet, en drakamp som nordmennene vant.

Bonnier eier blant annet Dagens Industri, Dagens Nyheter og avisen Expressen som kjemper knallhardt med Schibsted-eide Aftonbladet om tabloidmarkedet.

I Norge har Bonnier foreløpig ikke greid å få skikkelig fotfeste.

Til toppen