Bonnier inn i Spray-selskap

Sprays nye medieselskap får Bonnier inn på eiersiden. Det er kun gått tre måneder siden Bonnier overlot innholdspartneren 25timmar til de ansatte. 25timmar er en av partnerne i det nye medieselskapet.

I begynnelsen av denne måneden meldte Resume.se at Spray Venture går sammen med 25timmar og bladet Vision for å bygge et moderne medieselskap som skal drive med en ny type nyhetsformidling. Spray er sterke på innhold på nettet, inkludert IT-avisen Interaktiv Tid (betaltjeneste), homo-tjenesten Sylvester og dametjenesten drrrling.

Nå løser Bonnier inn en gjenkjøpsopsjon på tjenesten 25timmar, skriver Resume.se. Det innebærer at Bonnier får 2,5 prosent av det nye medieselskapet etter å ha hatt en opsjon på å kjøpe en fjerdedel av 25timmar.

Det var i november i fjor at Bonnier bestemte seg for å kvitte seg med push-tjenesten for en symbolsk sum, ifølge Dagens IT. Det var tre ansatte, inkludert redaktør Micke Jaresand, som overtok 25timmar og forpliktet seg i avtalen til å levere et nyhetsbrev til Bonnier-konsernet.

Opprinnelig var 25timmar tuftet på idéen om at nettbrukerne skulle laste ned en egen programvare på datamaskinen hvor man kunne få tilsendt oppdaterte nyheter på maskinen. Mange tusen lastet klienten ned, men svært få leste noe av innholdet på tjenesten. Nettkastingsidéen er nå vraket og erstattet av elektroniske nyhetsbrev.

Bonnier, som også er inne i et digitalt samarbeid med Spray-konkurrenten Icon Medialab innen utdanningssektoren, hadde opsjon på gjenkjøp innen år 2001. Det svenske mediekonsernet, som er Nordens største, bestemte seg altså for å innløse denne lenge før fristen.

Arbeidsnavnet på selskapet er iTid, men det er allerede opptatt av et svensk IT-selskap, ifølge Resume.se. Spray-VD Per Bystedt blir styreformann - ellers er det lite informasjon som foreligger om det nye medieselskapet.

P.S.
Ironisk nok vraket Bonnier 25timmar samme året som de delte ut Stora Journalistpriset innen kategorien Nya medier til Internett-tjenesten 24timmar. 24timmar er en lokal tjeneste i Örebro som kapret det døgnåpne navnet foran snuten på Bonnier. Nordens største mediekonsern hadde arbeidsnavnet 24timmar på sin push-tjeneste før de startet opp 25timmar i 1997. Bonnier har delt ut journalistprisen siden 1966, og 1998 var første året det fantes en kategori for nye medier.

D.S.

Til toppen