Bonnier kutter ut interaktive tjenester

Svenske Bonnier Interaktiv legger ned eller selger til sammen et dusin interaktive tjenester i forbrukermarkedet. Selskapet har brukt nok penger på eksperimentering.

digi.no har tidligere skrevet om spillstedet Funplanet der Bonnier har satset på onlinespill i Sverige, Finland og USA - ikke minst på grunn av målgruppestyrt annonsering på tjenesten. Nå overtar brødrene Sandberg, som har vært de drivende krefter bak nettstedet, eierskapet på egenhånd.

Ifølge den svenske sjefen for Bonnier Interaktiv, Jesper Kärrbrink, er spill absolutt et satsingsområde for Bonnier. Men han har tro på dataspill, ikke onlinespill. Nettspill blir for enkle og gir lavt kommersielt utbytte blant annet fordi målgruppene blir for snevre, ifølge Kärrbrink.

I begynnelsen av februar kvittet Bonnier seg også med Macpower, et av de hellige nettstedene til Mac-frelste i Norden, på grunn av manglende lønnsomhet. Det førte, ifølge IDGs Internet World, til at Bonnier Onlines sjef Staffan Hillberg fikk 300 brev fra opprørte Mac-brukere over natten. Kärrbrink forteller digi.no at de nå revurderer avgjørelsen på grunn av reaksjonene.

Det er mulig Bonnier selger Macpower ut av forlaget i stedet.

Uansett legges både Bonnier Online og Bonnier Media Lab ned, ifølge den svenske nettutgven av Resumé. Begge de to selskapene har vært underbruk av Bonnier Interaktiv. Bonnier Online-sjef Staffan Hillberg forsvinner også ut av Bonnier-systemet, og mange av produktene med ham.

Det er Kärrbrink som har tatt avgjørelsen om å fokusere på enkelte av de interaktive tjenestene. Han sier til digi.no at det nok vil ta ytterligere fire-fem år før rene forbrukertjenester på web begynner å gi skikkelig avkastning; med andre ord en del år før nettaktørene begynner å tjene penger på investeringene.

- Foruten i business-to-business-markedet, tror jeg utdannelse, guider, produksjon, rekruttering og dataspill er områder å satse på fremover, sier han til digi.no.

Ifølge Kärrbrink er det ikke press fra konsernledelsen som gjør at han vraker webtjenester som Dagens TV, Tivoli, Aptit, Luncha og Sagor. WebTV-selskapet ONTV fortsetter, det samme gjør Bohandeln.com under en annen avdeling i Bonnier-konsernet, mens Föräldranätet selges ut og drives av andre eiere.

Han opplyser til Resumé.se at årsbudsjettet for Bonnier Interaktiv stadig er på 30 millioner svenske kroner og at noen av tjenester som er igjen etter restruktureringen skal bli lønnsomme før årtusenskiftet.

- Nå er det slutt på eksperimentstadiet. Vi har vært tre-fire år for tidlig ute med konsumenttjenester. Husholdningspenetrasjonen og annonsemarkedet finnes bare ikke, mener han.

Et nytt webbyrå kalt Hothouse startes opp, et utdanningsselskap kalt Bonnier Kunskap settes sammen, mens det er den eksisterende jobbdatabasen og webstedet Jobsplace som Bonnier virkelig kommer til å satse på på Internett i tiden fremover.

- Jobsplace går rundt økonomisk allerede i dag. Vi kommer til å tjene penger på det i løpet av året, sier den administerende direktøren som ikke vil satse på nye prosjekter før det bevises at det finnes en potensiell verdi på minst 100 millioner svenske kroner i de markedene man eventuelt entrer.

- Vi har faktisk både tid og penger i Bonnier til å satse videre på web. Vi har fortsatt råd til å prøve og feile i konsumentmarkedet på Internett, sier mannen som har vært skikkelig ute med slakterkniven i et av Sveriges største mediekonsern.

Til toppen