Bonnier mobiliserer 6.000 ansatte for å vinne pris fra Schibsted

Svenske Bonnier vil gjerne ta innersvingen på Schibsted-eide Aftonbladet. I kampen om "Det Stora Internetpriset 99" mobiliserte konsernet i går sine 6.000 ansatte til å stemme på sin kandidat. Men Schibsteds kandidat leder fortsatt.

Klokken 11 i dag går fristen ut for å stemme i svenskene store internettkonkurranse. Bransjeforeningen BitoS arrangerer i samarbeid med Resumé.se konkurransen "Det Stora Internetpriset 99".

Tre store skandinaviske mediekonsern og en svensk storbank jakter på den ettertraktede prisen og ett av dem, Nordens største mediekonsern, har gått så langt at de har sendt ut en felles oppfordring til alle de ansatte om å stemme på Lars Save som har bygget opp elektroniske forretningstjenester hos Bonnier.

Blant de andre kandidatene finner vi paradoksalt nok Jan H. Stenbeck i Modern Times Group. Han har tatt avstand fra digital-TV og Internett, men likevel fostret en generasjon IT-entreprenører som ikke har villet fortsette hos MTG. Blant annet har en del av dem startet Icon Medialab og Spray.

I tillegg konkurrerer Bonnier- og MTG-kanidatene med Aftonbladet.se som er den suverent største innholdsleverandøren i Sverige og S-E Banken som får skryt av juryen (med Carl Bildt i spissen) for å ha bygget digitale muligheter inn i hvert ledd av bankdriften.

I går hadde både Aftonbladet.se, som altså er en av kandidatene og Resume.se, som er medarrangør, kritiske artikler til Bonniers forsøk på å styre avstemningen. Resume.se avslørte at det var sendt ut en gruppesending til 6.000 ansatte i Bonnier med en oppfordring om å stemme på Lars Save.

Men Resumé gikk lenger og viste til noen anonyme Bonnier-ansatte som hevdet at de oppfattet dette nærmest ble oppfattet som en ordre. Reaksjoner fra et par Bonnier-ansatte på Resume-artikkelen i etterkant gir imidlertid opplysninger om at dette ikke ble oppfattet som pålegg fra ledelsen, men en oppfordring fra redaksjonen i Bonniers informasjonsavdeling.

Også Aftonbladet.se har en kritisk artikkel hvor informasjonsdirektøren hos konkurrenten Bonnier AB er intervjuet. Direktøren avviser at dette er fusk og vil ikke kommentere på vegne av de ansatte om dette kan oppfattes som en ordre.

Lederen i juryen, Monique Wadsted, sier til både Resume.se og Aftonbladet.se at det ikke er bra hvis de Bonnier-ansatte føler seg tvunget til å stemme.

Uansett har ikke den storstilte mobiliseringen gitt store utslag. Aftonbladet ledet avstemningen før onsdag (den startet på mandag) og leder også klart torsdag morgen. Aftonbladet har, én time før avstemningen avsluttes, 45 prosent av de nærmere 8.000 stemmene.

Se på avstemningsresultatet selv:


Det stora Internetpriset 99

Til toppen