Boom etter IT-konsulenter

Norge har lenge vært i underskudd på erfarne IT-konsulenter. Nå opplever Sverige det samme.

Rekrutteringsselskapet Galileo fortalte til digi.no i våres at køen av gode arbeidssøkere er borte og at dyktige IT-konsulenter må letes opp. Tidlig i fjor høst kunne bedrifter nærmest velge og vrake i nye konsulenter. Nå kan det gå opptil flere måneder før rekrutteringsselskaper finner riktig kandidat.

Galileo har derfor måtte gå nye veier og kjører store annonsekampanjer både i Danmark og Sverige. Selskapet har rekruttert flere dyktige IT-konsulenter fra Sverige til Norge.

    Les også:

Men nå spøker det også her. Ifølge Ny Teknik går de svenske IT-konsulentene et lyst jobbmarked i møte. De store selskapene i bransjen planlegger å ansette 900 nye konsulenter før jul. Konsulenter med lang erfaring og ekspertise.

Den ventede konjunkturoppgangen baner vei for nye bestillinger til IT-selskapene. Nå ønsker kundene igjen å investere i IT-systemer og konsulenttjenester.

Telekombransjen er på hugget etter konsulenter. Etterspørselen øker også hos bank og finans, detaljister og tyngre industribedrifter.

WM-data, som er Sveriges største IT-konsulentselskap med 4.800 ansatte, planlegger å rekruttere 200-300 konsulenter før årsskiftet.

Tieto Enator med 2.000 telekomkonsulenter har allerede ansatt 150 personer i år, og tenker å ta inn ytterligere 80 til 100 før jul.

Forskningsorienterte Teleca trenger også nye ressurser. 1.700 konsulenter skal bli 1.900 innen noen måneder.

Sammenlagt ønsker de svenske IT-konsulentselskapene å ansette opp til 900 konsulenter fram til årsskiftet. Men i Sverige som i Norge, er nyutdannede uten erfaring ikke interessante. IT-selskapene er kresne og søker utelukkende erfarne IT-konsulenter med kunnskap på høyt nivå.

Ifølge Ny Teknik er konsulenter med kunnskap innen systemarkitektur, moderne protokoller og grensesnitt for mobilbransjen spesielt etterspurt.

Konsulentene merverdi handler ikke lenger om å redusere kostnader. Selskapene vil istedet ha hjelp til å øke inntektene gjennom kunderelasjoner, logistikk og innkjøp.

Uansett hvor stor rift det er etter konsulenter, vil det neppe bli den samme «spenderhysteriet» som under dot.com bølgen. Konsulentene kan ikke lenger fakturere for et hav av arbeidstimer, uten å kunne vise til at tjenestene faktisk gir avkastning.

Til toppen