JUSS OG SAMFUNN

BORK, BORK, BORK!

Noen ganger må det en svensk kokk til for å kommunisere tydelig.

18. feb. 2003 - 09:01

Fredag kveld hadde Dagbladet:på nett en data-historie som toppsak på

forsiden. Både Irak-konflikten og Otto Jespersens flaggbrenning måtte vike plassen for Operas kontante tilsvar til Microsoft, i form av å oversette MSN.com dynamisk til bork-bork-bork'sk.

OK, kanskje jeg burde skaffe meg et liv, ettersom jeg altså bruker deler av fredag kveld (til og med på Valentins dag) til å surfe på nett. Men akkurat denne gangen var det tiden verd. Ikke bare er det første gang i min mangeårige nettkarriere at jeg faktisk har sett ultra-tabloiden Dagbladet vie topp-plassering til en sak fra databransjen. Det var også en historie som fikk meg til å le høyt over tastaturet - både fordi jeg var overrasket og fordi jeg var henrykt.

Selvfølgelig vet du hva saken dreier seg om. MSN.com har riktig nok gjentatte ganger benektet at de med viten og vilje koder stylesheets som gjør portalen praktisk talt uleselig i Opera. Men tiden det tar dem å få lagt inn noen få minutters oppretting av koden, tilsier jo at man tenker sitt.

Og som du sikkert leste her på digi.no alt fredag morgen, slo Opera tilbake nå før helgen.

Les saken her:

Selv satt jeg i møter hele fredag, så jeg så ikke saken før jeg tok min sedvanlige nyhets-oppdatering på nett, sånn i sjutida på kvelden. Derfor mitt spontane latterutbrudd, og den kjapt påfølgende mailen til Rosing-kollega Håkon Wium Lie, for å gratulere med et gjensvar som viser at Opera ikke bare har humor, men også både eleganse og vidd å bringe til kampen mot Microsoft.

Derfor denne lille saken fra meg her på digi.no også, fordi jeg beundrer både humor, eleganse og vidd selv. Dessuten beundrer jeg god kommunikasjon, hvilket jeg mener at dette sjakktrekket fra Operas side er et skoleeksempel på.

Kommunikasjon handler nemlig om å skape forståelse, og i våre dager om å skape forståelse FORT. Hvilket er nettopp det Opera gjør, når de med ett eneste grep avdekker hvilket infantilt nivå konflikter med Microsoft har en tendens til å bli drevet på, samtidig som de tydeliggjør det faktum at om nettleser-produsenter er avhengig av innholdsleverandører, så er faktisk dette avhengighetsforholdet like gyldig den andre veien. Uten nettleserens kompatibilitet, ingen visning for innoldsleverandøren.

Som glasur på kaken så parerer Opera med humor - attpåtil med uskyldig og godmodig humor. Og vi som observerer fra utsiden ser tydelig at om noen er ondskapsfulle og vrangvillige her, så er det motparten. Opera blir som barnet med sin enkle observasjon, og det er bare å medgi at keiseren faktisk ikke har noen klær på.

Det finnes sikkert, også blant digi.no's lesere, dem som synes at dette stuntet var for drøyt. Disse bør kanskje huske på at Opera faktisk i lengre tid (så vidt jeg har kunnet se gjennom bl.a. digi.no) har forsøkt å gjøre folk oppmerksomme på det som i beste fall kan kalles manglende samarbeidsvilje fra Microsoft's side.

Denne siste saken med MSN.com er neppe enestående, verken for Opera eller for MS. Og bransjepressen har kanskje til en viss grad plukket opp disse sakene, men breddemediene har vært sørgelig uinteressert.

Det måtte den svenske kokken til for å sette saken på toppen av Dagbladet.

Er det verd det for Opera? - Jeg håper det! Jeg håper kompatibilitetsproblemet blir løst ved at MSN tilpasser stilarket sitt, og jeg håper at de skammer seg litt mens de gjør det. Det burde ikke vært nødvendig at denne saken gikk så langt som dette. Dessuten håper jeg at det kommer tider da MS-hegemoniet er brutt, og da Opera kan ta sin velfortjente del av æren for at forbrukerne faktisk har reelle valg å forholde seg til, også på programvaremarkedet. Men det får bli en annen historie.

Foreløpig tar jeg bare hatten av for et PR-grep som jeg som kommunikatør selv bare kan applaudere. Dette var morsomt, det var elegant og det illustrerte poenget: At nok er nok og at det får være måte på å være barnslig, selv i nerde-land.

Kort sagt, heia Opera! - Og Håkon, hvis du noen gang trenger ny jobb, så husk at vi trenger folk som deg i kommunikasjonsbransjen!

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.