Borland skifter identitet

Borland har etter flere vanskelige år kommet fram til at selskapet trenger et nytt navn, en ny profil og en ny produktgruppe.

Borland meldte onsdag at selskapet planlegger å endre sitt navn til Inprise Corporation for å reflektere selskapets nye forretningsstrategi og fokus på produkter.

Navneskiftet skal skje den 5. juni i år.

Borland var en gang det tredje største programvarehuset for PC og en alvorlig trussel mot Microsoft. Men på begynnelsen av 90-tallet gjorde selskapet en del vanskelige oppkjøp, samtidig som Microsoft angrep Borland ved å kutte prisene på sine konkurrerende produkter. Borland ble da nødt til å følge etter, noe som førte til kraftige underskudd. Først i fjor leverte selskapet positive kvartalsresultater.

Borland, som er mest kjent for sine programmeringsverktøy, vil nå inn på et nytt marked: mellomvare. Dette er en type programvare som kobler sammen forskjellige separate datasystemer - for eksempel stormaskiner, Unix- og NT-nettverk, og Web-servere - til et samlet, distribuert datasystem. Mellomvaren fungerer altså som en slags oversetter mellom forskjellige typer maskinvare og programvare.

Borland vil senere i år lansere flere produkter som ifølge selskapet skal gjøre det lettere for bedriftsbaserte datanettverk å dele vital forretningsinformasjon.

På mellomvaremarkedet vil Borland måtte konkurrere med tungvektere som Netscape, Oracle og Microsoft. Ifølge Borlands internasjonale salgssjef, John Floisand, er navneskiftet delvis motivert ut fra behovet for differensiere seg selv i et marked som er så konkurranseutsatt. Mange store selskaper ser på Borland som "det selskapet som har problemer".

For å få kompetanse på mellomvare, har Borland kjøpt opp flere små selskaper som har spesialisert seg på nettopp mellomvare. Markedet for mellomvare vil ifølge markedsanalysefirmaet International Data Corporation (IDC) vokse med omkring 40 prosent hvert år i årene framover, og er i dag på omtrent to milliarder dollar.

Del Yocam, Borlands formann og administrerende direktør, planlegger å doble selskapets omsetning til 500 millioner dollar i løpet av de kommende tre årene. Minst 50 prosent av salget skal komme fra selskapets nye produktlinjer.

(Kilder: Borland, Reuters, TechWeb, digi.no)

Til toppen