Børs eller katedral - ja takk begge deler?

Skal innholdsaktørene etablere gode kommersielle nettsteder eller vil store e-handelsaktører slå seg opp som gode innholdsaktører? Fokuser på Zoom, en norsk kjøpeguide som inkluderer automatisk prissammenligning.

Hvilket innhold på nettet vil ha størst verdi for fremtidens nettbrukere? Nyheter, rådgivning eller e-handel? Noen satser innenfor det ene området. Jeg ber dere et klikk på de aktørene som kombinerer dette innholdet.

Se på nettavisene. Hvor kommersielle er de? Hva selger de? Som oftest kun bannerannonser. En slik tanke gir et magert økonomisk resultat. Deretter kan du se på de store e-handelsaktørene. Som f.eks Microsoft Carpoint eller Amazon. Hva selger de? Jo produkter – men ikke produkter isolert sett.

De selger et nettsted – med et innholdsmessig tema, med riktige verktøy både til å kalkulere, velge, sammenligne og handle.

Mens de redaksjonelle miljøene sliter med arven "kobling mellom innhold og reklame", er det uproblematisk for de store e-handelsaktørene å gå inn på store innholdssatsinger. E-handelsaktørene jakter på det ideelle innholdet for en Internett-bruker – og mye tyder på at dette innholdet i fremtiden vil være en miks mellom redaksjonelt stoff, personlig rådgivning og elektronisk handel.

Nettet har mange aktører med denne filosofien allerede. Dermed øker også behovet for hjelp.

Ta en titt på den norske metatjenesten Zoom.no (se relatert peker i høyre margen). Det er en type tjeneste jeg tror dere vil se mer av i tiden som kommer.

Til toppen