Børsen begeistret for russisk Google-konkurrent

Yandex solgte seg langt dyrere enn ventet i forkant av børsintroduksjonen i New York.

Den russiske søketjenesten Yandex skal i dag noteres på New York-børsen for første gang. I forkant av børsintroduksjonen skulle de selge 52,2 millioner aksjer. Den opprinnelige IPO-kursen var satt til mellom 20 og 22 dollar per aksje. Ifølge Reuters ble de 52,2 millioner aksjene solgt for 25 dollar hver.

Yandex trakk dermed inn over 1,3 milliarder dollar, mot 1,15 milliarder som de opprinnelig hadde håpet. Selskapet har en markedsverdi på 8 milliarder dollar.

I dag venter investorene spent på om Yandex’ første dag på New York-børsen blir like eventyrlig som det Linkedin opplevde i forrige, da kursen ble doblet på dag én.

Markedsverdiene til de nye børsnoterte nettselskapene uttrykker store forventninger fra Investorene. Linkedin er i dag verdsatt til 34 ganger deres omsetning i 2010. Yandex’ nye markedsverdi på 8 milliarder dollar utgjør 18 ganger deres omsetning i fjor. Markedsverdien til Google, derimot, er seks ganger omsetningen i 2010.

Det advares fra flere hold mot en ny nettboble. I tillegg til Linkedin, vises det den fenomenale prisen Microsoft betalte for Skype, den svært vellykkede børsintroduksjonen (også i New York) til Renren, den kinesiske varianten av Facebook, og til den sterke etterspørselen etter Groupon, Facebook og Twitter på USAs gråmarked for aksjer.

Yandex har 65 prosent av det russiske søkemarkedet. Andelen er nesten tre ganger så stor som Googles. I 2010 oppnådde de et nettoresultat på 135 millioner dollar av en omsetning på 445 millioner dollar. Nettoresultatet var 90 prosent større enn i 2009, mens omsetningen økte med 43 prosent.

Til toppen