- Børsen er en barnehage

Opticom-gründer Hans Gude Gundersen synes Oslo Børs og forsåvidt de fleste andre børser verden over er barnehager. Han mener Opticom fint kunne klart seg uten.

Gundersen er ikke helt fornøyd med Opticoms situasjon på Oslo børs. Kravet om å stadig fôre markedet med informasjon passer dårlig med selskapets lave profil, og selskapet har ikke gitt informasjon utover det pålagte minimum.

- Vi har behov for å informere folk som står nær prosjektet, ikke gud og værmann slik børsen krever, sier Gudesen til digi.no. Han fremhever blant annet at selskapet ble pålagt å holde fem presentasjoner i forbindelse med noteringen.

- Jeg skjønner ikke hvorfor ikke børsen kan forstå at vi er nødt til å jobbe konfidensielt. Det virker på meg som om Oslo børs, og forøvrig også de fleste andre børser rundt om i verden er noen store barnehager, som ikke skjønner dette, sier Gudesen og refererer også til en verdifastsettelses-praksisen han mener er høl i hue.

- Verdien på et selskap blir regnet ut fra børskursen for siste omsatte aksje. Dette gir et helt skjevt bilde av selskapets verdi. Slik jeg ser det vil det være mer riktig å beregne selskapsverdien utfra en vekting av omsetningen, sier Gudesen, og refererer til den voldsomme berg og dalbanen Opticom-aksjen har vært med på siden børsintroduksjonen.

At Opticom ikke har vært rundhåndet med informasjon, har også preget mediebildet av selskapet. Det eneste pressen har hatt å forholde seg til er løse rykter som verken har blitt bekreftet eller avkreftet. Selskapet er også omtalt som den aller største boblen blant teknologiselskapene, og enkelte medier har spekulert i om Opticoms visjon om å kunne lagre flere terrabytes med informasjon på et smartkort er fullstendig urealistisk.

Dersom det er hold i Opticoms teknologi, og de lykkes i kommersialiserings-prosessen er imidlertid de fleste enige i at selskapet representerer et teknologisk industrieventyr av dimensjoner.

Spørsmålet som driver Opticom-aksjen er derfor hvordan markedet vurderer disse sjansene.

- Jeg tror det er minst 50 prosent sjanse for at vi lykkes, sier Gudesen som ikke vil gå inn på hvor langt selskapet har kommet. Det store spørsmålet er ifølge Gudesen å velge de riktige partnerne.

- For å si det sånn, vi har nok av beilere. Det som er problemet er å skaffe oss en partner som gir oss den kompetansen og kontaktflaten vi er ute etter, sier Gudesen, som akter å gjøre markedets skeptikere til skamme.

- Jeg tror ikke folk vil bli skuffet, avslutter Gudesen og bedyrer at Oslo børs er noe Opticom fint kunne klart seg uten.

Til toppen