Bortgjemt bug sperrer fortsatt Skype

En hittil ukjent feil i Skype-klienten gjør at mange brukere fortsatt er uten forbindelse.

Den globale IP-telefonitjenesten til Skype brøt sammen i går ettermiddag, norsk tid. Tjenesten har 220 millioner registrerte brukere. Mange småbedrifter verden over benytter seg av tjenesten for å redusere utgiftene til særlig internasjonale samtaler.

I skrivende stund melder Skypes «Heartbeat»-tjeneste at alt unntatt Skype login fungerer normalt.

Det betyr at et ukjent antall Skype-brukere fortsatt opplever at tjenesten er nede.

Anbefalingen til brukerne er at man lar klienten kjøre, slik at den logger seg på automatisk straks den får anledning til det. Noen får til en pålogging, andre ikke.

Meldingen på Skype Heartbeat klokka 0700 GMT – klokka 0900 norsk tid – er at situasjonen ser «noe bedre ut». Neste oppdatering kommer «om fire timer».

Det er første gang Skype opplever et så alvorlig sammenbrudd.

Tjenesten brøt sammen noen timer etter en programvareoppgradering. Teknikerne sa i natt at de hadde funnet kilden til feilen, men ikke årsaken. Derfor advarte de at de ikke kunne garantere at alt ville fungere tilfredsstillende i løpet av fredagen.

Sammenbruddet føres tilbake til en feil i klienten.

Denne feilen skal ha ligget i hver eneste Skype-klient som har vært fordelt de siste fire årene, nærmere bestemt i en algoritme «som kontrollerer samspillet mellom brukerens egen Skype-klient og resten av Skype-nettverket».

Problemet for selskapets teknikere er at de ikke skjønner hvorfor feilen har gått umerket hen så lenge, og først nå lammer hele tjenesten. De tror at et problem knyttet til stamnettet et sted i det globale Internett kan være en medvirkende årsak.

Skype forsikrer at årsaken til sammenbruddet er internt: De avviser at noen kan ha funnet ut om feilen i klienten og brukt sin kunnskap til å lamme tjenesten.

    Les også:

Til toppen