Bøter og samfunnstjeneste for IBMs grafitti-reklame

IBMs innovative, grafittikampanje i San Francisco ble belønnet med drøye 160.000 kroner i bøter til selskapet og samfunnstjeneste for taggeren selv.

Datagiganten IBM fikk iallefall nok oppmerksomhet da de sendte en av sine ansatte ut på gata med masse blåmaling og beskjed om å tagge byens fortauer med et fredssymbol, et hjerte og pingvinen Tux.

Med "peace, love and Linux"-kampanjen skulle selskapet reklamere for sin satsing på det populære operativsystemet, men nå har de fått beskjed om hva byen synes om tagging og grafitti. Taggeren selv får 30 dagers samfunnstjeneste, mens selskapet er ilagt en bot på mer enn 18.000 dollar - 162.000 kroner - , skriver Linuxworld Australia.

IBM hevdet at malingen ville bli vasket vekk ved neste regnskyll, men en digitoday-leser i San Francisco gjorde oss oppmerksomme på at det ikke gikk helt etter planen.

Mannen rakk å male 105 steder, og bøtene til IBM tilsvarer kostnaden ved å fjerne malingen, pluss en straffebot på 450 kroner for hvert tilfelle av vandalisme.

Til toppen