Axel Borge leder Sesam-satsingen, som Bouvet-sjef Sverre Hurum (til h.) har stor tro på. Det oppstilte kinderegg-bildet er ment å illustrere at skytjenesten de nå lanserer gir tre ting: søk, integrasjon og dataanalyse.

Bouvet ut i skyen med «Sesam»

Lanserer nytt forretningsområde.

Det norske IT-konsulentselskapet er vant til å drive oppdragsbasert utvikling på vegne av kundene sine ved å selge timer. Det er som kjent konsulentenes levebrød.

Bouvet gjør derfor noe nytt når de kommer med egenutviklet programvare, solgt som ferdige tjenester i nettskyen.

«Sesam» er navnet på det første produktet. Det er et verktøy som knytter sammen informasjon fra virksomheters mange ulike fagsystemer ved hjelp av semantisk teknologi.

Kjernen er å hente ut metadata fra dokumenter og samle de i felles form via RDF-standarden. Det skal gi bedre grunnlag for søk og gjenfinning og analyse.

– Det er en måte å tilgjengeliggjøre dataene på. Det handler om å få kvalitet på dataene som er god nok til å gjøre det du vil videre, enten det er søk, analyse eller automatisering av rapporter fra bigdata, sier Axel Borge, som leder Bouvets satsing på Sesam, til digi.no.

Hafslund, Mattilsynet og Statnett har brukt løsningen i en tid allerede. Nå skal hvem som helst få mulighet til å abonnere på én eller flere moduler.

– Dette er en helt ny forretningsmodell for oss, sier Bouvet-direktør Sverre Hurum i en melding. Han legger til at de har stor tro på det såkalte SaaS-konseptet.

Nettsky-modellen er imidlertid bare ett av flere valg. Kunden velger selv hvor løsningen skal kjøres fra.

– Det viktigste for oss er at vi kan levere dette som en tjeneste, driftet og oppdatert av oss til enhver tid. Hvorvidt det ligger i en privat eller offentlig sky, eller er kjørt internt hos kunden spiller ingen rolle, mener Axel Borge.

Selv om løsningen i stor grad er basert på felleskomponenter, legger han ikke skjul på at det kreves et innkjøringsløp for å tilpasse systemet mot hver enkelt kunde.

Public cloud-utgaven kjøres på Microsoft Azure-plattformen, men det er tingen ting i veien for å kjøre løsningen i annen infrastruktur, også med lokal lagring hvis kunden krever det.

De kunne ikke svare på spørsmål om pris, da det avhenger av hvilket servicenivå kunden ønsker og hvor store datamengder det er snakk om. Målgruppen er i første omgang store og mellomstore norske bedrifter.

Overtar sesam.no

De fleste vil huske Schibsteds søkemotor med samme navn, som ble utkonkurrert av Google og lagt ned i 2009. Helt uproblematisk, hvis vi skal tro Bouvet.

– Egentlig var det Hafslund som bestemte navnet på løsningen for tre år siden når vi begynte å jobbe med dette. Sesam [søkemotoren] ble lagt ned for fem år siden, vi har ikke opplevd at det er et problem med blanding av disse to. Kundene våre er vant til navnet. Vi har også kjøpt sesam.no-domenet fra Schibsted og flytter over i løpet av en ukes tid, sier Axel Borge til digi.no.

Det kan bli flere skytjenester

Bouvet ser ikke bort ifra at de fremover kan komme til å tilby flere produkter som skytjenester med abonnement.

– Vi er hele tiden på utkikk etter nye muligheter, det kan godt hende det kommer flere, sier kommunikasjonssjef Åsmund Mæhle.

Til toppen