BEDRIFTSTEKNOLOGI

Bra start for Telenor mobile musikkbutikk

Mange har allerede kjøpt musikk på Telenors mobilbutikk, men til høsten spretter prisen i været.

Musikkbransjen frykter at mobiltelefonen snart kan utkonkurrere både iPod og platehandelen med musikktjenester på mobilen. CD-salget synker og ulovlig nedlastning av musikk brer om seg.

Flere analytikere og bransjeaktører mener nå at mobilen er fremtidens musikk-kanal, og Telenor har allerede over flere år forsket på mulighetene for å gjøre mobilen om til en musikkmaskin.

Telenors nye musikktjeneste på mobilen ble først lansert gjennom ungdomssatsningen djuice, deretter ble den norske mobilmusikkbutikken åpnet for alle Telenors kunder.

Siden lansering i midten av april har det vært en solid vekst i salget fra uke til uke. Det er over 450.000 sanger å velge mellom i mobilarkivet og 10 000 Telenor-kunder har tilsammen lastet ned 27 500 spor på mobilen.

Bare i mai ble 14.000 sanger lastet ned, mens rekorden så langt er fredag 9. juni da over 800 sanger ble lastet ned på mobilen.

Det store spørsmålet framover vil være hvor mye kunden er villig til å betale for musikktjenesten som ut august vil koste fem kroner per spor. Etter det forventes nemlig prisen å gå opp til 15 kroner, som kan bli et heftig prishopp selv for den mest ihuga musikkentusiast.

Det er fortsatt også mange skjær i sjøen både i forhold til opphavsrettigheter, fildeling, pris, teknologisk løsning og plateselskapenes skepsis mot nye aktører.

Telenor jobber for at mobilen skal bli en viktig distribusjonskanal for lovlig nedlastning av musikk, og samarbeider derfor tett med bransjeaktører for å lykkes. Direktør for Privat Mobil i Telenor, Jon Erik Haug, medgir at både musikkbransjen og Telenor kan stå foran betydelige utfordringer i arbeidet med å utvikle mobilen som musikkplattform.

2006 vil bli husket som året da forholdene endelig lå til rette for å distribuere musikk via mobilen, mener Telenor. Med mobilt bredbånd (3G) og en dekningsgrad som omfavner 3,7 millioner nordmenn, kan en nedlastning av en sang normalt gå på 30-40 sekunder.

Telenor hevder nå å stå for 5-10 prosent av det digitale musikkmarkedet i Norge, utfra tall presentert av bransjeorganisasjoner i tillegg til eget estimat.

Djuice forventer å selge 20 000 spor i juni og nesten 30 000 i august.

I tillegg til nedlastning av musikk, forventer Telenor at streaming vil bli mer og mer populært. Da bruker man ikke lagringskapasitet på mobilen. I dag kan Telenor-kunder lytte til 10 forskjellige musikk-kanaler på mobilen - uten prat eller reklame. I tillegg kan musikkvideoer både streames og lastes ned. På sikt satser Telenor på å overføre konserter direkte på mobilen.

Top tre-listen på mobilen (Telenor og djuice):

  1. Red Hot Chili Peppers: «Dani California»
  2. Shakira: «Hips don't lie»
  3. Gnarls Barkley: «Crazy»
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.