Brandt tenker kun virtuelt

Multimedieselskapet Virtuelle Virksomheter vil nytenke forretningsprosesser og dermed kapre en andel av et økende marked for IT-løsninger til næringslivet. Administrerende direktør og gründer Anders Brandt har på smertefullt vis allerede erfart problemene i nybrottsfasen og etterlyser bevissthet i norske bedrifter ved bruk av ny teknologi.

Virtuelle Virksomheter er to år gammelt og startet av gründer Anders Brandt. Virtuelle Virksomheter er et søsterselskap til analyseinstituttet 4Fakta, som Brandt var med å starte for ti år siden.

Selskapet spesialiserer seg på å skreddersy IT-løsninger for nye verdikjeder i bedrifter. Selskapet har seks-syv ansatte og hadde ti millioner i omsetning i 1997 (med balanse som resultat, ifølge Brandt).

- Jeg ville starte en bedrift med en annerledes selskapsform. Vi vil være virtuelle hvor saker baseres på nettverk. Fordelen med vår organisasjonsstruktur og virtuelle basis er at vi blir fleksible, åpne for mange plattformer, og kan fokusere på kundens behov i stedet for andre ting. Det er et marked for bedrifter som ønsker en reell endring på måten de driver business på. Drømmekunden er en bedrift som vil utnytte netteknologi til fulle, sier Brandt som selv har erfart at det kan være en tornefull vei å gå.

Virtuelle Virksomheter har fått endel medieoppmerksomhet i forbindelse med DinSide, forbrukertjenesten som bygges av eks-PC World-redaktør Bernhard Steen, men fortsatt ikke er på lufta.

Tanken bak prosjektet DinSide er å tilby en interaktiv personlig tjeneste når man skal kjøpe datamaskiner, bil eller finansielle tjenester. Virtuelle Virksomheter skulle lage spesifikasjonen til IT-løsningen og opplevde etterhvert at oppgaven ble for stor.

- Én gang har Virtuelle Virksomheter kommet for tett på selve produksjonssiden, det var med Din Side. Vi gikk litt utenfor rammene våre i det tilfellet. Prosjektet forandret seg veldig underveis i spesifikasjonsfasen, og det ble for stort for våre ressurser. Dette ble klart for både Din Side og oss. Vi overlot derfor oppdraget til Digital Hverdag. De fikk våre spesifikasjoner, og beskjed; "lag det", sier han.

Brandt sitter i dag styret for DinSide og eier 28 prosent i samme selskap. Han hevder at han og Steen fremdeles arbeider godt sammen. Virtuelle Virksomheter vil beskrive for bedrifter hvordan de kan ha nytte av IT- og nettverksløsninger, men der stopper også deres ansvarsområde.

- Vi spesifiserer mulige IT-løsninger for kunden, og utarbeider en brukerspesifikasjon som er en beskrivelse av hvordan man bruker IT. Tenk på hvor mye tid man bruker på å slåss med datasystemet i dag. På sikt vil vi gjerne gjøre større deler av prosessen. Men vi er ikke et utviklingsselskap, understreker Brandt.

På eiersiden i selskapet sitter aktører som Une Amundsen med ti prosent, Espen Askeladd AS med 30 prosent, Otrum Electronics med 50 prosent og Anders Brandt med ti prosent.

Brandt opplyser at firmaet har utført oppdrag for blant annet SMG, SuperOffice, Telenor Bedrift, Skrivervik Data, MediaCom, NHO, Din Side og Hewlett Packard NKL.

- Hvor langt fremme ligger norske bedrifter i å ta i bruk ny teknologi?

- Sånn midt på treet. Norske bedrifter har vært flinke på intranett. "Ekte" bruk av Internett er det lite av. Norske bedrifter burde tilbudt mer av sine varer og tjenester på nettet. Få bedrifter satser helhjertet på ny teknologi. Det kreves investeringer for å lykkes på nettet. Alle er villige til å investere ti millioner i en butikk som betjener en liten by, men til nå har ingen investert så mye i en butikk-web, sier Brandt.

Selv om Virtuelle Virksomheters fremste verktøy er nettverk, er ikke bedriften selv på Internett med annet enn én side med firmaets logo og kryptisk tekst som sier: "Bakerens barn... prikk prikk prikk".

- Bakerens barn fikk boller sist. Først kunden, så vi, mener Brandt.

Til toppen