RESULTATERFINANS

Bransje-krig vil gi PC-eiere billig musikk

Alt ligger an til en priskrig på musikkjøp over nettet til høsten. Da kommer Apple og trolig en rekke andre med tilbud til Windows-brukerne.

28. juli 2003 - 12:16

Alt ligger an til en priskrig på musikkjøp over nettet mot slutten av året. For en rekke aktører skal kjempe mot Apple og deres iTunes-musikkbutikk som har blitt drivkraften i utviklingen av musikksalg på Internett og dermed kampen mot piratkopiering.

Foreløpig er tjenesten begrenset til Mac-brukere, men Apple lover en Windows-konkurrent mot slutten av året.

Mange har forsøkt å lansere tjenester som selger musikk, men salget har ikke tatt av. Suksessen til iTunes, som tilbyr musikk fra alle de store plateselskapene til 99 cent per kutt, har vekket mange konkurrenter. I tillegg til lav pris er musikk kjøpt på iTunes ikke tidsbegrenset og du kan kopiere den til CDer.

I løpet av høsten starter den virkelige kampen, for en rekke selskaper vurderer eller arbeider med iTunes-konkurrenter for alle Windows-brukerne.

Det store spørsmålet er om Microsoft planlegger å gjøre noe. På et analytikermøte på fredag fortalte Bill Gates at Microsoft vurderer forskjellige måter å la Windows-brukere kjøpe og laste ned musikk gjennom Windows Media Player.

Microsoft kunne trolig lansert en iTunes-kopi, men selskapet er nok redd for nye monopol-søksmål. Gates hintet mot et opplegg der Microsoft åpner for kjøp gjennom Windows Media Player fra andre tjenester mot et lite mellomlegg - med andre ord beholde dagens ordning. For tjenester som MusicNow og Pressplay selger allerede musikk gjennom Windows Media Player.

Analytikere mener at Apples suksess vil tvinge eksisterende musikkbutikker til å endre sine betingelser og fjerne mange av dagens begrensninger. Mange tjenester lar deg ikke kjøpe musikk fritt, men forlanger et abonnement.

digi.no skrev tidligere i våres om at norske PC-brukere kan kjøpe musikk fra Tiscalis engelske musikk-butikk. Men først etter at du har blitt kunde får du vite at hvis du sier opp kundeforholdet, vil lisensene på musikken du har "kjøpt" dø ut i løpet av 30 dager.

    Les også:

Også flere andre store selskaper rasler med sablene. Roxio som kjøpte opp vrakrestene av fildelingstjenesten Napster lover å lansere Napster 2.0 mot slutten av året, forteller Roxio-sjef Chris Gorog til Associated Press. Selskapet skal offentliggjøre mer detaljer senere i dag under en pressekonferanse i New York. Roxio, som lager programvare for CD-brenning, eier også musikksalg-tjenesten Pressplay.

Napster ble stengt i 2001 etter å ha tapt en rettssak mot platebransjen. Et av salgsargumentene til Napster 2.0 skal være katalogstørrelse - Gorog lover 500.000 låter, mens de største tjenestene i dag tilbyr rundt 300.000.

I tilleg går det rykter om at nettbutikk-giganten Amazon vurderer å lansere en tjeneste for salg av musikk.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.