Mange av applikasjonene som er tilgjengelige via Windows Store til Microsofts nyeste operativsystemer, tilbys gratis. Da er det ofte annonsevisninger inne i appene som skaper inntekter for utgiverne. (Bilde: digi.no)

Bråstopp i app-inntektene?

Utviklere sier det knapt er noen annonser igjen i Windows 8-appene.

Mange som utviklere applikasjoner til smartmobiler, nettbrett og i det siste også Windows 8, tilbyr applikasjonene gratis, dersom brukerne godtar å bli vist annonser i stedet. For applikasjoner som brukes både hyppig og av mange, kan dette gi minst like gode inntekter som engangsinntekten man får fra hver bruker ved et salg av applikasjonen.

Men det forutsetter at det faktisk blir vist noen annonser i applikasjonene.

Dette er et problem som utviklere som tilbyr sine applikasjoner til Windows 8 gjennom Windows Store, nå skal ha fått smake på. Siden den 31. mars har annonseinntektene angivelig skrumpet inn til nesten ingenting, selv for mye brukte applikasjoner.

Ifølge ITWorld skyldes dette at det er Microsoft selv som har vært den klart største kjøperen av annonser gjennom selskapet egen pubCenter-tjeneste. Blant annet skal selskapet ha annonser mye for Bing.

Men siden månedsskiftet skal denne annonseringen ha stoppet, noe som skal ha ført til at det knapt blir vist noen annonser i de annonsefinansierte applikasjonene. I stedet for å bruke annonsebudsjettet på brukere som allerede foretrekker Microsofts nye løsninger, ser det altså ut til at Microsoft foretrekker å bruke annonsepenger i forsøk på å trekke flere til seg flere kunder – først og fremst ved å gjøre narr av konkurrentene.

Men flere bruker er til liten trøst for applikasjonsutviklerne, for ingen annonser i applikasjonene betyr ingen inntekter for utviklerne som har basert seg på denne inntektsmodellen.

Ifølge to diskusjonstråder som ITWorld viser til, er det lite som tyder på at situasjonen har blitt bedret den siste måneden.

En pressetalsmann for Microsoft i PR-byrået Waggener Edstrom Worldwide sier det følgende til ITWorld:

– Som du vet er annonsering en sesongbetont virksomhet, og det er normalt at det vil være topper og bunner. I aprilmåned var det rapporter om lave fyllingsrater fra noen utviklere. Dette var innenfor den ventede normen for kampanjer som tar slutt og ny kampanjer er på vei opp. Annonser fortsatte å bli levert i aprilmåned, sa talsmannen.

Det skal være slik at fyllingsraten avhenger av annonseformatet – altså størrelsen. For eksempel skal annonser i formatet 160 x 600 piksler være en «god størrelse», skriver Parker Fox i Microsoft i en av diskusjonstrådene.

Hvor stort problemet faktisk er, kan vanskelig bedømmes ut fra noen titalls debattinnlegg eller med det Microsoft-talsmannen kaller «noen utviklere».

Har du merket noe til dette? Eller er det helt andre inntektsmodeller som gjelder for dine apper? Fortell gjerne om det nedenfor.

Til toppen