Surface RT og operativsystemet Windows RT har hele tiden framstått som et risikoprosjekt som skal gi Microsoft et fotfeste i nettbrettmarkedet. Svake salgstall fra anonyme kilder og mangelen på offisielle salgstall tyder på at interessen for plattformen er beskjeden blant forbrukere. Selskapet Surface Pro-enheter koster langt mer, men henvender seg til en helt annen målgruppe. (Bilde: Microsoft)

– Bråstopp i Surface RT-salget

Storebroren ser ut til å ha overtatt.

Ingen kan påstå at Microsofts første nettbrett, Surface RT, har vært noen stor salgssuksess, men nå tyder mye på at salget er i ferd med å bli enda dårligere. Samtidig har Windows 8-baserte Surface Pro kommet på markedet i enkelte land.

Microsoft har til nå ikke kommet med noen offisielle salgstall for selskapet Surface-produkter. Men Bloomberg gjengir nå tall fra tre ulike kilder med kunnskap om salgstallene.

Ifølge disse kildene har Microsoft solgt litt mer enn én million Surface RT-enheter og omkring 400 000 Surface Pro-enheter siden de kom på markedet i noen land i henholdsvis oktober i fjor og februar i år. Om disse tallene er faktiske salg til sluttkunder eller bare leveranser fra Microsoft til salgskanalen, er uklart. Det som er klart er at tallene for Surface RT ikke er mye høyere enn de 900 000 enhetene blant annet IDC mener at Microsoft leverte i fjerde kvartal i fjor. Dette til tross for at det er først i år at Surface RT har kommet i salg i land som Norge. IDC mener forøvrig at det vil bli solgt 3,6 millioner Windows RT-nettbrett i år. For at det skal kunne oppfylles, må det skje en markant endring i markedet, for eksempel et kraftig kutt i prisen.

Tidligere rapporter har pekt ut Surface RT som den klart mest solgte enheter med Windows RT. Det vil si at det er enda lavere etterspørsel etter Windows RT-maskiner levert av andre enn Microsoft. Det totale salget av Windows RT er dermed ikke så mye høyere enn salget av Surface RT.

Kildene til Bloomberg bekreftet dessuten ryktet om at Microsoft har bestilt omtrent tre millioner Surface RT-brett.

Salgstallene for Surface Pro er langt bedre, ikke minst fordi hybrid-maskinen bare har vært i salg i én måned, og bare i et begrenset antall land. Surface Pro er i langt større grad enn Surface RT rettet mot avanserte brukere som ønsker å kombinere nettbrettfunksjonalitet med tradisjonell pc-funksjonalitet. I dette markedet møte Surface Pro betydelig konkurranse, selv om Microsofts Craig Mundie nylig gjorde det klart at Surface er de eneste Windows-produktene som kan konkurrere mot Apple når det gjelder fokus på detaljer og kvalitet.

Kommentaren kom etter at flere av de større pc-leverandørene hadde klaget på at Windows 8 ikke har bidratt til økt pc-salg.

Surface Pro vil trolig koste rundt 7000 kroner når den etter hvert kommer i salg i Norge.

    Les også:

Til toppen