Den spanske utgaven av Google News ble stengt natt til tirsdag, noe som umiddelbart ble merkbart i den eksterne trafikken til en rekke, spanske nettaviser. (Foto: (c) Dusko Despotovic/Corbis/All Over Press)

Brått fall i nettavis-trafikken

Spanske redaksjoner merker allerede stengingen av Google News.

Om det kanskje ikke kvalifiserer helt til å bli kalt en pyrrhosseier, så tyder alt på den spanske avisbransjens vellykkede lobbyvirksomhet for å få innført en spansk lov som krever at nyhetsaggregatorer som Google News betaler for innholdet som gjengis, kan bli kostbar for bransjen.

Som kjent stengte Google den spanske utgaven av Google News natt til tirsdag denne uken. Resultatet var som ventet et betydelig fall i trafikken til de spanske nettavisene.

Gigaom gjengir her data fra Chartbeat, som har omtrent 50 spanske nettaviser i alle størrelser blant sine kunder. Fallet i ekstern trafikk skal i gjennomsnitt ha ligget på mellom 10 og 15 prosent.

Den spanske avisbransjens intensjon med den nye loven, som riktignok først skal innføres fra nyttår av, var å skaffe nye inntekter til en bransje som har måttet gjennom tøffe kuttrunder. I stedet har loven altså ført til tapt trafikk og tapte inntekter for de berørte nettavisene.

Mange aviser, ikke bare i Spania, sliter med for å få endene til å møtes. De er nødt til å finne nye inntektskilder, blant annet fordi selskaper som Google og Facebook forsyner seg stadig mer av annonseinntektene på nettet. Mange mener at det ikke er unaturlig at nettopp disse selskapene, som har fått mye hjelp fra nettopp mediebransjen til å vokse, gir mer tilbake.

Men å rette skytset mot akkurat Google News, som ikke gir Google noen direkte inntekter, men som nettavisene får mye trafikk tilbake fra, framstår som svært lite gjennomtenkt. Ikke minst fordi Google aldri har lagt skjul på at selskapet ikke kommer til å betale for nyhetsutdragene som gjengis i denne tjenesten.

Nytt i Norge

I dag lanserte forøvrig Google en ny versjon av den norske utgaven av Google News. Denne inkluderer en seksjon som inneholder det innholdet de norske redaksjonene selv fremhever.

– Editor's Picks gir redaksjonene et sted der de kan samle det beste av tradisjonell og digital journalistikk, promotere lengre saker og nyskapende formater, sier Madhav Chinnappa, som leder Googles partnerprogrammer for News i Europa, i en pressemelding.

På norsk kalles denne seksjonen for «Redaktørenes anbefalinger». Blant de ni norske redaksjonene som er med så langt, er digi.no og vårt søsternettsted tu.no (Teknisk Ukeblad).

    Les også:

Til toppen