Bredbånd gir mindre tid til tv

Når folk får bredbånd i huset, ser de mindre på tv, viser en fersk undersøkelse.

Det britiske teletilsynet Ofcom har gjennomført en undersøkelse i en rekke store EU-land i tillegg til USA, Japan og Kina rundt mediebruk og atferd før og etter bredbånd.

Undersøkelsen avdekker at en tredjedel av tv-seerne i disse landene som får bredbåndsoppkobling begynner å se mindre tv enn før.

Rundt en fjerdedel opplyste også at de leser færre aviser. Etersendt radio går også ned blant bredbåndsbrukerne, men radiolytting holder seg fordi bredbåndspublikum hører mer radio på nettet.

Gjennomsnittlig bruker de ulike landene lisenskringkasternes tv-kanaler i snitt 41 prosent av tiden på tv, som tilsvarer norsk nivå. Tall for Japan og USA derimot er på henholdsvis 17 og to prosent.

Kina er det landet i undersøkelsen som har lavest utbredelse av bredbånd, 12 prosent. Likevel er det så mange som 43 millioner kineserer som i økende grad bruker tid på nettet. Det er dobbelt så mange som antall bredbåndsbrukere i Storbritannia.

Kineserne er også ivrige på å laste ned tv-programmer og musikkvideo, og bruker også nettsamfunn som MySpace og Youtube.

Til toppen