Bredbånd vokser globalt trass krisen

Hver femte husholdning verden over vil ha bredbånd innen årsskiftet, tror Gartner.

I en ny rapport om husholdninger med installert bredbånd, skriver analyseselskapet Gartner at penetrasjonen opplever robust vekst.

Innen utgangen av 2009 vil penetrasjonen globalt være 20 prosent. 422 millioner husholdninger vil ha bredbånd i en eller annen form. Det er 10,5 prosent flere enn ved utgangen av 2008. Ved utgangen av 2013 tror Gartner at 580 millioner husholdninger vil ha bredbånd. Det tilsvarer en gjennomsnittlig økning på 8,3 prosent hvert år.

Gartner definerer bredbånd som alt som gir husholdninger tilgang til Internett i større hastighet enn en vanlig telefonforbindelse, typisk kabelmodem eller xDSL. Også fast forbindelse til for eksempel Wimax, noe som er forholdsvis vanlig i vekstland og i grisgrendte strøk, kvalifiserer som bredbånd etter denne definisjonen.

Amanda Sabia, som er ansvarlig for rapporten, sier at selv økonomisk pressede forbrukere nødig gir slipp på bredbåndsforbindelsen, og at mange faktorer bidrar til å opprettholde motivasjonen til å skaffe seg bredbånd, blant annet rimelige og ofte subsidierte tjenester, og prisfall på pc-er.

I Vest-Europa, der langt flere enn verdensgjennomsnittet har bredbånd, vil penetrasjonen vokse fra 99 millioner husholdninger i 2008 til 105 millioner i 2009, og videre til 116 millioner i 2013. Det tilsvarer en gjennomsnittlig årlig økning på 2,6 prosent de kommende årene.

Fram til 2013 vil vekstmarkeder etabler over dobbelt så mange nye bredbåndsforbindelser til husholdninger som etablerte markeder: 135 millioner mot 62 millioner. 68 prosent av økningen i vekstmarkeder skjer i Bric-landene, altså Brasil, Russland, India og Kina. Økningen i Kina alene er på 62 millioner.

Ved utgangen av 2008 kunne 21 land skilte med at et flertall av husholdningene hadde bredbånd. Sør-Korea har størst penetrasjon, med 86 prosent, mens Indonesia innehar jumboplassen med en penetrasjon på én prosent.

Oversikten til Gartner viser at Norge vil i årene øke tallet på bredbåndslinjer i noe mindre tempo enn andre land med høy penetrasjon. Det innebærer at Norge faller fra 7. til 11. plass på rankingen.

    Les også:

Til toppen