Bredbåndet er hetest i sørvest

Det er folket i sørvest som har det raskeste bredbåndet i Norge.

Oslo er fylket med flest bredbåndsabonnenter i forhold til antall husholdninger, med 40 prosent, viser ny statistikk fra Statistisk Sentralbyrå.

Men det som ikke kommer frem på denne statistikken, er at Stavanger-området er det aller tettest utbygde. På topp blant kommunene finner vi nemlig nabokommunene Sola på førsteplass, med 47,6 prosent bredbånd, Stavanger på fjerdeplass, med 44 prosent, Randaberg på 6. plass og Sandnes på niende. Som kommune ligger Oslo nede på tiendeplass, med 40,1 prosent.

I tillegg er bredbåndet vesentlig bredere for mange av kundene i disse kommunene. For mens 704 kilobit per sekund fremdeles er vanligst i hele landet, er det megabit og fibernett som gjelder for Lyse Tele og deres sjef Toril Nag.

– Vi har høyest tetthet av folk med bredbånd på 2 megabit per sekund eller mer, sier hun.

Fire og åtte megabitslinjer er ikke uvanlig. Det er kanskje ikke rart Nag stadig får meldinger fra litt misunnelige Oslo-folk som lurer på når Lyse skal etablere seg i hovedstaden.

Nag er ikke overrasket over at Sola ligger øverst, for dette er en kommune som har satset målbevisst.

– Flere av kommunene har hatt fokus på at de skal være attraktive å bo i, og da tenker de ikke bare på veier, sier hun.

I Sola er Sola Bredbånd svært aktive. De er eid av Sola kommune, mens Lyse Tele leverer tjenester. Nag mener det ikke trenger å bli så dyrt.

– De bruker annen infrastruktur og får det rimelig. Sola skulle skifte kloakkrør, samt at Lyses gassrør går rett igjennom kommunen, forteller hun.

Fra sentralt hold har Norge brukt svært lite penger på bredbånd, man har satset på at frie markedskrefter ville dekke behovet, fremfor å storinvestere som svenskene. Med nesten dobling av antall bredbåndskunder på landsbasis i fjor, kan denne strategien kalles en suksess.

Men Nag mener dette vil gi en dekning på 60–70 prosent. Kommuner som Sola vil opp i 80–90 prosent bredbåndshjem, og derfor bygger bredbånd til så mange som mulig i kommunen.

Lyse Tele vokser fort. De har nå 18.000 lykkelige eiere av skikkelig bredbånd nasjonalt, hvorav 12.000 bor i Rogaland. Ved utgangen av 2003 hadde de 4000 kunder som nesten alle sammen bodde i Rogaland. De får stadig nye partnere i andre deler av landet, og nå står områder nær Oslo for tur, røper Nag.

– Vi skal mer enn doble utbyggingen i forhold til forretningsplanen vår da vi startet i 2002, sier hun.

Lyse Tele har økt utbygningstakten til 400 i uken nasjonalt. Men Lyse Tele kan ikke ta æren for at Stavanger-regionen er landets beste bredbåndsområde.

– Det skyldes mye at det er et oljesenter. Statoils hjemmekontorløsning var dessuten tidlig i gang og har vært drivende for bruken, sier hun.

Nag har merket stor interesse i utkant-Norge, men har også blitt overrasket over hvor stor interessen for deres produkter er i områder der folk allerede har ADSL.

– Man blir godt vant. Mye vil ha mer og nye tjenester krever mer båndbredde, sier Nag.

Bredbånd-tv er viktig for fiberutbyggingen. Lyse Tele har vært en pioner innen bredbåndstjenester, og deres kundebase fungerer nå som testlabb for blant annet Warner Brothers, sier hun. Takket være sin strenge kryptering var de nemlig alene i Norden om å få tillatelse av Warner til å vise filmer «on demand» via bredbånd, ikke bare som nedlastbart materiale til datamaskinen.

Underholdningsbransjen er kjent for å være tilbakeholdende og passive i utviklingen av tjenester på internett. De fremstår vanligvis som mer opptatt av å beskytte seg mot internett enn å utnytte det. Dette stemmer ikke når de først føler de har sikkerheten på plass, mener Nag.

– Kommer du først gjennom nåløyet er de veldig opptatt av å eksperimentere og finne ut hva som tenner brukerne. Selv om vi er små så er 12 000 nok til å gi statistisk signifikans, sier hun.

Filmutleie via nettverket er doblet hver uke siden november, og begynner å bli en pen business, mener Nag.

– Innholdseierne blir mer foroverlent, sier hun.

Til toppen