Bredbåndsfabrikken mangler innhold og penger

Bredbåndsfabrikken vasset i penger og skulle dele ut lynraske Internett-linjer til spottpris. Nå bremser selskapet.

Svensk-baserte Bredbandsbolaget er et av mange selskaper som er rammet på mange fronter av oppbremsingen i IT- og telebransjen.

Bredbåndsfabrikken tilbyr Internett-linjer på hele 10 Mbit til beboere i borettslag i de store norske byene. Les: Lover 80 ganger ISDN-fart til alle i Oslo

Prisen på 300 kroner i måneden er mye billigere enn hva Telenor tar for en selv en 384 Kbit-linje. Selskapet graver en fiberlinje frem til borettslaget og strekker Ethernet-linjer til hver leilighet. Med milliard-innsprøytninger fra Wallenberg-selskapet Investor, det britiske kabelselskapet NTL, konsulentselskapet Framfab, Intel og Cisco skulle Bredbåndsbolaget kable opp Europas husstander med ekte bredbånd og levere video on demand.


Men kollapsen i aksjemarkedet, særlig i telesektoren har skamklippet disse ambisjonene. I løpet av våren og sommeren har selskapet redusert sine ambisjoner kraftig. For kassen begynner å bli tom - det koster rundt 1500 kroner å grave ned en meter med fiberkabel.

Selskapet arbeider med en emisjon på hele 1,5 milliarder kroner, men i mellomtiden har man bremset opp kraftig. Selskapet opererer nå bare i Danmark, Sverige og Norge - alle andre planer er lagt bort. Her i Norge har man også stoppet salget til borettslag i Stavanger og Bergen.

- Som følge av de trangere tidene må vi stille strengere krav til muligheter for lønnsom drift når vi velger hva vi skal bygge ut, forteller Jarl Øverby, salgs- og markedsdirektør i Bredbåndsfabrikken til digitoday.no.

Planene for å tilby 10 Mbit-linjer i villastrøk i Norge er derfor også skrinlagt.

Øverby forteller til digitoday.no at selskapet hadde i juli skaffet seg kontrakter med borettslag som til sammen har 20.000 beboere. Men hvor mange av disse som faktiske er blitt Bredbåndsfabrikk-kunder, er en av selskapets best bevarte hemmeligheter.

Hvilke mål selskapet nå har, vil ikke Øverby si noe om, men mye tyder på at man skal satse på drabantbyene rundt Oslo. Bredbåndsfabrikken har nemlig skaffet seg en avtale med Oslo Sporveier om å trekke fiberkabler langs deres T-banelinjer. Dette gir dem tilgang til blant annet hele Grorud-dalen.

Bredbåndsfabrikken er også rammet av et annet stort bransje-problem: Mulighetene til å levere interaktivt innhold til kundene er forsinket.
- Vi vurderte å lage en egen mottakerboks som kunne la kundene se på film levert over vårt nettverk, men det ville blitt for dyrt. Vi tror at slike mottakerbokser vil være billig nok til våren, sier Øverby.

Uten salg av filmer og annet interaktivt innhold, er Bredbåndsfabrikken mest en Internett-leverandør, noe som reduserer inntektene.

Det norsk kontoret har derfor redusert staben fra 45 til 25 ansatte for å spare penger.

Til toppen