Bredbåndsfabrikken stopper utbyggingen i Norge

Nordmenn som har bestilt tjenester fra Bredbåndsfabrikken, må smøre seg med tålmodighet. De svenske eierne innfører utbyggingsstopp i Norge.

Svenske Bredbandsbolaget innfører utbyggingsstopp i alle datterselskapene. Det betyr at både Holland, Danmark og Bredbåndsfabrikken i Norge ikke får mulighet til å skaffe seg nye kunder i privatmarkedet.

Problemet er ikke kapital. Så sent som september i fjor greide Bredbandsbolaget å hente inn 2,4 milliarder kroner i en emisjon. Nå opplyser administrerende direktør Jarle Engh til digi.no at de svenske eierne har bestemt seg for å fokusere på å få oppnå positiv drift i Sverige og kutter tilskuddene til datterselskapene til et minimum.

- Vi stopper den videre utbyggingen av nettet vårt. Det innebærer at vi ikke får mulighet til å koble opp nye borettslag, sier han. Nye kunder som allerede har bestilt tjenester fra Bredbåndfabrikken og ikke fått dem fordi nettet ikke er bygd ut, må vente.

- Er du ikke engstelig for at du vil miste mange nye kunder som heller vil velge konkurrerende leverandører?

- Jeg tror faktisk ikke det. Pris og aksess er såpass gunstig at jeg tror de vil avvente. Alle som har bestilt må vente på endelig svar. Jeg kan ikke si hvor lang tid det vil ta, men i hvert fall noen måneder, sier han.

Engh overtok stillingen som administrerende direktør i desember i fjor etter at Bjørn Erik Reinseth hadde forsvunnet på vårparten. Engh var tidligere teknisk ansvarlig og får nå altså ingen mulighet til å bearbeide tilbudet i Norge.

Bredbåndsfabrikken er helt avhengig av tilskudd fra Sverige for å opprettholde driften. Engh sier at svenskene inntil videre ikke er innstilt på å bruke 100 millioner på å utvikle det norske tilbudet, som i dag består av kjapp aksess, mail og telefoni.

I Sverige er de i ferd med å utvile spill-løsninger som foreløpig ikke er å få i Norge.

Et av områdene som kommer til å lide, er det norske annonsemarkedet. Bredbåndfabrikken var en av de mest aktive teleannonsørene i fjor og forifjor med sitt budskap om hurtig aksess.

- Vi ville redusere innsatsen på alle mulige områder, og ikke bruke like mye midler på markedsføring i 2002. På den måten vil vi ikke bidra til det norske annonsemarkedet. Vi kobler oss til kvantumstilbud, slik som avtaler med Cisco og den type ting, sier han.

Til toppen