BEDRIFTSTEKNOLOGI

Bredbåndskongene finner du på sørvestlandet

Det mest komplette bredbåndstilbudet i Norge tilbys i fylkene Agder og Rogaland.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
28. nov. 2002 - 13:40

Husstander mellom Arendal og Mandal, samt i Rogaland, tilbys nå det som må regnes som det mest komplette tilbudet for bredbåndstjenester vi har sett i Norge. Selskapene iVisjon og Lyse Tele tilbyr - uavhengig av hverandre - fiberbaserte løsninger som inkluderer både digital-tv med blant annet video-on-demand, og en svært rask Internett-forbindelse.

Men kun til lokale kunder.

Lyse Tele tilbyr i tillegg også telefoni hvor abonnentene kan ringe gratis til andre telefonabonnenter i Lyses nett, samt gratis til mobiltelefoner i husstanden som har mobilabonnement fra Lyse.

Det hele leveres over en fiberkabel direkte til hver husstand. Prisene er langt fra avskrekkende, en temmelig komplett pakke hos Lyse Tele - som inkluderer 10 Mbps Internett-forbindelse - koster drøyt tusen kroner i måneden. En tilsvarende løsning fra iVisjon, men uten telefoni, koster 1290 kroner i måneden. Men begge selskapene har også rimeligere løsninger.

Selv om hastighetene foreløpig stopper på 10 Mbps, betyr ikke det nødvendigvis at dette er en fysisk grense. Lyse Teles kabler til hver husstand har en kapasitet på 100 Mbps.

Begge selskapene eies helt eller delvis av lokale kraftselskaper og har i de fleste tilfellene allerede et kundeforhold til de nye bredbåndskundene.

Lyse Tele har som digi.no skrev om i sommer, kjørt et pilotprosjekt med 500 hustander i høst. Selskapet meldte nylig at den videre utbyggingen allerede er i full gang.

Direktør i iVisjon, Øyvind Klausen, forteller til digi.no at selskapet har omtrent 300 kunder i dag, men forventer at dette antallet vil øke til 3000 i løpet av 2003. Selskapet har som mål at 30 prosent av alle husstander på Sørlandet er tilknyttet iVisjon innen utgangen av 2007.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.