Bredbåndsurferene surfer mer

Chello-kunder er bedre enn andre kunder. De surfer mye mer, de kjøper mer og de er normale mennesker som synest at boliglån og bleieskift er et nødvendig onde.

Chello har gjennomført en studie på sine Internett-abonnenter og konklusjonen er klar: Chello-brukere er både annonsørenes og nettselskapenes drømmekunder.

Chello er Internett-delen av kabelgiganten UPC, selskapet som kjøpte opp Janco for ett år siden.

Det viser seg nemlig at Chello-kundene bruker gjennomsnittlig 72 timer i måneden på nettet. Dobbelt så mange enn de som sliter med den gamle telefonledningen. Chello-brukerne legger også igjen langt mer penger på nettet enn hva "normale" surfere gjør, hele 67 prosent faktisk.

Dessuten, står det å lese i en pressemelding, er mesteparten av Chello-kundene helt normale. De har unger, og de er "teknologioptimister."

Chello og UPC har lyktes godt med ISP-satsingen (Internet Service Provider) sin. Chello skal nå skilles fra UPC, i alle fall nesten. Det er det gamle spillet om penger i pungen. Det UPC skal gjøre er ikke å skille selskapet fra seg, de skal bare legge ut ti prosent av aksjene for salg, slik at de kan omsettes på børsen.

Internettselskaper er i vinden for tiden og det ISP-selskaper blir verdsatt etter er brukerne. Selskapene tjener jo ikke særlig med penger, så det regnes ikke lenger på samme måte som tungindustri eller shipping.

Anslag viser at Chello kan være verdt 78 milliarder norske kroner. Deler man dette på hver av de 153.000 brukerne får man en snittpris på litt over en halv million blanke kroner. Dette er langt høyere enn hva konkurrentenes brukere er verdsatt til. Faktisk dobbelt så masse.

Så kan man regne ut: UPC selger 10 prosent av Chello til markedet. Går salget bra kan dette innbringe rundt 8 milliarder norske kroner. Går så kursen på aksjene som er ute i markedet opp, vil dette resultere i at UPC vil få en større verdi siden selskapet da eier "resten" av Chello.

UPC oppnår derved to ting: Øke alle sine aksjonæres lommebøker ved at aksjen de har investert i er verdt mer enn når de gikk inn. I tillegg vil selskapet få en del cash, reine penger fra salget av Chello.

Og dette er utvilsomt en vinn-vinn-situasjon. Men for å få denne verdien må UPC og Chello vise at kundene deres er drømmekunder, som alle annonsører vil ha.

Nå må dere ikke misforstå: Jeg tror ikke at Chello ikke har rent mel i posen. Undersøkelsen ble utført i hele Europa etter alle kunstens regler av et uavhengig selskap. Det deltok 1500 Chello- og UPC-brukere, samt 2000 brukere på vanlig telefonlinje.

Men det er ikke tilfeldig at den kommer... Det er nemlig slik spillet er.

Til toppen