Ando sa videre at å implementere høyoppløslig digital videoteknologi inn i produkter som kan kobles sammen - det vil si alt fra mobiltelefoner, PC-er og TV-er til DVD-basert videokameraer og hjemmeroboter - representerer et virkelig uutforsket område. Men han mener at alle selskapene raskt må tilpasse seg dette dramatiske paradigmeskiftet.
- Bølgen kommer raskt, og selv om det kan bli vanskelig, må vi alle samarbeide nå for å lykkes med våre bredbåndsdrømmer, sa Ando.
Han understreket at konsumentelektronikk i bredbåndsalderen må gjøre bruken av lyd- og bildeinnhold så liberalt som mulig for konsumentene, og at nye teknologier må la dem får lov til å blande og manipulere alt det digitale innholdet de har tilgjengelig.
Med dette taler Ando musikk- og filmindustrien (som han selv til dels representerer) midt imot. Store deler av denne industrien kjemper som kjent nå for å begrense forbrukernes rettigheter til å spille av digitalt innhold der de selv måtte ønske.
Ifølge EE Times lovet Ando stadig mer makt til konsumentene.
- Brukerne vil være de nye stjernene, sa han.
Han mener nøkkelen til denne overtakelsen vil være TV-en. Den vil kobles trådløst til PC-er og andre enheter ved hjelp av en Sony-teknologi kalt RoomLink, og til ytre nettverk gjennom teknologier som Passage, som selskapet lisensierte fra Charter Communications denne uken. Denne teknologien skal gjøre det mulig for kabeloperatører å tilby ytterligere et tilgangssystem uten at det koster dem for mye båndbredde.
I tillegg utvikler Sony nå en avansert utgave av Linux med støtte fra mange store aktører innen konsumentelektronikk.
- Samsung, Philips og LG er blant de som deltar i dette åpen plattforminitiativet, sa Ando.