Bredside mot søketjenester

EU refser Google, Yahoo og Microsoft for manglende personvern.

EUs personvernmyndighet, kjent som «Article 29 Working Party», har sent et brev til de store amerikanske søketjenestene Google, Bing (Microsoft) og Yahoo, der de slår fast at tjenestene fortsetter å bryte sentrale europeiske regler for personvern.

Gruppen mener søketjenestene oppbevarer data om brukeres søkevirksomhet for lenge, og frykter at denne informasjonen kan misbrukes til skade for brukerne.

Søketjenestene samler en rekke spor hver gang de brukes, blant dem datamaskinens IP-adresse, strengene det søkes etter og en informasjonskapsel («cookie») for å gjenkjenne brukeren. De lover å slette disse sporene etter en viss tid, eller å anonymisere dem slik at de ikke kan misbrukes til å samle opp personlig identifiserbar informasjon som til sammen kan danne en treffsikker beskrivelse av personens vaner og interesser.

EUs hovedkrav er at slike data slettes etter maksimalt seks måneder. Google kritiseres spesielt hardt for å tviholde på en egen frist på ni måneder.

– Google spiller en vesentlig rolle i europeiske borgeres daglig liv. Selskapet ser ut til å mangle fokus når det gjelder oppbevaring av data. Dette er foruroligende, heter det i brevet fra personverngruppen.

Yahoo og Microsoft har tidligere erklært at de vil bøye seg for kravet om maksimalt seks måneders oppbevaring av søkedata. Yahoo har formelt uttalt at de sletter alt etter tre måneder, mens Microsoft sier de har etablert en frist på seks måneder. Grunnen til at de fortsatt kritiseres av EUs personverngruppe, er at de ikke tillater uavhengig revisjon av hvor langt de faktisk er kommet i å holde sine løfter.

Gruppen er også urolig over manglende innsikt i tjenestenes bruk av informasjonskapsler. De frykter at informasjonskapslene lever lenger enn de øvrige sporene, og kan gi anledning til å rekonstruere brukernes vaner og interesser, også etter at IP-adressene er slettet.

Personverngruppen har jevnlig tatt opp søketjenestenes oppsamling av søkedata siden 2008, da Google samlet opp søkespor over 24 måneder og Microsoft i 18 måneder. Kopier av de siste anklagene mot søketjenestene er sendt til USAs konkurransetilsyn FTC (Federal Trade Commission), med anmodning om at FTC gransker hvorvidt søketjenestenes praksis er i samsvar med gjeldende amerikanske forbud mot villedende og uredelig opptreden i markedet.

Google forsvarer seg med at ni måneders oppbevaring av søkedata er nødvendig i arbeidet for å forbedre tjenestens kvalitet, og for å verne mot ulike typer annonsesvindel på nett. Selskapet mener at ni måneders oppbevaring er et godt kompromiss mellom personvern på den ene siden, og kvalitet og sikkerhet på den andre.

Til toppen