Brikkene faller på plass for DB Medialab

De to første nyansettelsene i Dagbladets Medialab er på plass nå når Jan Thoresen i Aftenposten og Ernst Larsen fra NRK starter i vår. Aftenposten mister dermed en sentral Internett-journalist og -utvikler.

Dagbladet har som første avis i landet bestemt seg for å skille ut Internett-virksomheten sin i eget aksjeselskap.
Les:
Dagbladet: på nettet skilles ut i eget aksjeselskap
Nå er de første ansettelse på plass, ifølge administrerende direktør og publisher Arne H. Krumsvik.


- Vi har ansatt Ernst Larsen fra NRK Finnmark som multimediereporter og Jan Thoresen i Aftenposten som prosjektleder og utvikler, opplyser Krumsvik.

Thoresen var tidlig ute i Akersgata med internettdekning året etter han ble ansatt i Oslo Puls redaksjonen i Aftenposten i 1995. Den siste tiden har han ledet Aftenpostens multimedieredaksjon, både som redaksjonell nettredaktør og utvikler.

- Jeg fikk et tilbud som jeg fant veldig attraktivt, sier han til digi.no.

- Det er spennende at Dagbladet skiller ut nettvirksomheten som eget selskap, det betyr at man får handlefrihet til å sette fokus på området, sier han og mener det ikke bare er enkelt å gå til en konkurrent. Aftenposten er eid av Norges største mediehus Schibsted, mens Dagbladet kontrolleres av Orkla.

Thoresen har i utgangspunktet seks måneders oppsigelsestid.

- Det er spesielt vanskelig i løpet av oppsigelsestiden. Det er slett ingen enkel situasjon, sier han og opplyser at han er i forhandlinger med nåværende arbeidsgiver for å se på muligheter til å forkorte overgangsperioden.

Krumsvik omtaler Thoresen som en mann med både talent på området og erfaring. Aftenposten-mannen skal være prosjektleder for utviklingen av mobilkommunikasjon i det nye aksjeselskapet.

I dag har Krumsvik 20 årsverk og 30 mennesker som er involvert i Dagbladet: på nettet. Alle disse er ikke formelt over i det nye selskapet ennå. Samtidig er Krumsvik på jakt etter nye talenter som skal inngå i en miks.

- Det som er kritisk for suksess er ikke idé eller kapital, men jakten på talentene og de gode hodene. Derfor er vi veldig fornøyd i dag, sier han og opplyser at Dagbladet Medialab ikke bare skal drive redaksjonelt på Internett eller produkt- og konseptutvikling. Selskapet skal også fungere som en investor innen nye medier.

Det redaksjonelle ansvaret skal fortsatt ligge under Dagbladet AS og ansvarlig redaktør Harald Stanghelle, mens Krumsvik alene kan ha ansvaret for andre produkter og konsepter som separat utvikles under DB Medialab.

Til toppen