Det ble en stund spekulert i om en av de største konkurrentene til CMP Media kom til å kjøpe opp det amerikanske IT-forlaget. Men International Data Group (IDG), som blant annet gir ut Computerworld, trakk seg ut og overlot scenen til britiske United News & Media.
Britene betaler 920 millioner dollar for et forlag som inkluderer det klassiske IT-magasinet Byte. Papirversjonen av Byte ble lagt ned i fjor og gjenoppsto i en ren nettutgave i år. CMP betjener 40 webtjenester under merkevaren CMPNet og gir også ut blader som InformationWeek og Computer Reseller News.
CMP omsatte for 478 millioner dollar i fjor og tjente ti millioner dollar etter at annonsesalget falt med syv prosent i 1998, skriver Media Central News Wire. IDG var den eneste av de tre store IT-forlagene som hadde en økning i annonseomsetningen i fjor (selv om den var liten). Ziff-Davis fikk det verst med en tilbakegang på 7,5 prosent, ifølge tall fra AdScope Inc.
Den nye eieren United News & Media har sagt at de skal kutte kostnader i CMT og mener at de skal greie å få overskuddet opp i 40 millioner dollar i år 2000. Britene sier at de planlegger å følge Ziff-Davis (ZD) sin børsnotering av ZDNet den 30. mars i år som bragte inn 190 millioner dollar til ZD,.
I tillegg puttes det store ressurser inn i online-virksomheten til CMP, med mål om at de samlede tjenestene på nett skal komme opp i en omsetning på 35 millioner dollar i år 2000. Disse vil først og fremst konsentrere seg om næringslivssegment.
I USA vil CMP bli en avdeling i britenes amerikanske operasjoner under konsernet Miller Freeman Inc. Mens CMP driver med forlagsvirksomhet og alle high-tech-titlene vil bli lagt under det varemerket, har Miller Freeman spesialisert seg på varemesser og utstillinger. PC Expo er ett av showene som Miller arrangerer.
Etter oppkjøpet vil United News & Media omsette for over én milliard dollar årlig på det amerikanske markeder, hevder Media Central News Wire.