Briter kjemper om kontroll på Japan Telecom

Mens British Telecom (BT) og Vodafone kjemper om markedsandeler på det europeiske mobilmarkedet, har selskapene lenge akseptert en slags våpenhvile i det japanske mobilmarkedet. Nå kan det imidlertid være slutt.

For ikke før har BT knapt innledet samtaler om å overta AT&Ts eierandeler i det tredje største av de tre japanske mobilselskapene, Japan Telecom, kan det se ut som om erkerivalen i Storbritannia, Vodafone, går hen og kjøper 15 prosent av selskapet i det åpne markedet.

Japan Telecom er et teleselskap som ble opprettet av sju regionale jernbaneselskap i Japan, og det er to av disse selskapenes aksjeposter som Vodafone nå ventelig vil kjøpe, melder Financial Times.

Bakgrunnen for kampen om Japan Telecom ligger i selskapets datterselskap, mobiloperatøren J-Phone med sine 9,2 millioner kunder. Japan Telecom selv eier direkte 54 prosent i J-Phone, Vodafone eier 26 prosent, mens BT eier 20 prosent.

Kampen om kontrollen over mobilvirksomheten står med andre ord nå om morselskapet Japan Telecom, der BT og AT&T sammen eier 30 prosent av aksjene. Største enkeltaksjonær er East Japan Railway med 15,1 prosent. Om Vodafone overtar aksjepostene til West Japan Railway og Central Japan Railway, vil selskapet komme inn på over 15 prosent, og kan dermed sikre seg kontrollen over datterselskapet.

Den mulige budkrigen som nå seiler opp om Japan Telecom fikk mandagens Tokyobørs til å sende Japan Telecom opp 17 prosent på rapporten om at Vodafone vil betale nærmere 2,5 milliarder dollar kontant for over 15 prosent av selskapet. Vodafone eier fra før også mellom 23 og 27 prosent av de tre regionale driftsselskapene under J-Phone.

At Vodafone nå virker å være interessert i selve morselskapet, kan tyde på at selskapet vil overta kontrollen. Kompleksiteten i eierstruktur kan vise seg å bli et tveegget sverd. BT og Vodafone kjempet i retten et halvår over hvem som skulle kontrollere det spanske mobilselskapet Airtel, en kamp Vodafone gikk seirende ut av. En ny advokatkamp er under oppseiling i Frankrike.

BT vil neppe tape igjen, spesielt ikke etter at BTs konsernsjef Peter Bonfield tidligere i høst varslet at Japan er det eneste landet selskapet vil konsentrere seg utenom Vest-Europa. Med det mente han Japan Telecom.

Japan Telecom kan i utgangspuktet tilsynelatende virke som det dårligste kjøpet en kunne få i Japan. Med sine 9,2 millioner kunder, er selskapet nummer tre etter suverene NTT DoCoMo og KDDI, sistnevnte nest størst med 14 millioner kunder. J-Phone er imidlertid det mest innovative av de tre selskapene og ikke minst det mest profitable. Selskapet tar sin del av veksten i markedet, og har lav churn.

Men viktigst av alt er selskapets hovedkonkurrent til NTT DoCoMo på mobilt innhold, og dette er kjernen i Vodafone og BTs interesse i det japanske selskapet med tanke på utrullingen av UMTS i Europa som starter neste år der innholdstjenester er avgjørende for å forrente gigantinvesteringene. I Storbritannia kjøpte fem selskap, hvorav BT og Vodafone var to, landets mobillisenser på auksjon for over 300 milliarder kroner i mars.

Financial Times melder at en handel skal offentliggjøres neste uke, og vil i så fall bety den nest største investeringen i landet noen sinne av et ikke-japansk selskap.

Dermed kan Vodafone også komme i en bedre posisjon overfor AT&T når selskapet nå skal selge sine Japan Telecom-aksjer, og dermed ta innersvingen på BT som mange tror likevel vil kunne klare seg ved hjelp av gjenkjøpsavtaler.

Til toppen