Bruker data og DVD mer enn tv

For første gang bruker norsk ungdom mer tid på dataspill, Internett og DVD enn på tv.

Oslo (NTB): TV-titting er på vei ut blant norsk ungdom. I stedet foretrekker unge nordmenn å tilbringe tiden foran dataskjermen. Mediebedriftene bør bekymre seg, mener forsker.

For første gang er bruken av dataspill, internett og DVD større enn TV-titting blant ungdom mellom 16 og 24 år, skriver Aftenposten.

Tall fra Synovate MMI slår fast at denne ungdomsgruppen nå ser 17 minutter mindre på TV enn i 2000. Da satt unge nordmenn foran TV-skjermen i over to timer hver eneste dag. Samme år lå internettbruken på 19 minutter per dag. I år 2000 brukte norsk ungdom 68 minutter på dataspilling, internettsurfing og DVD-filmer.

I dag sitter samme aldersgruppe 99 minutter hver eneste dag foran PC-skjermen. Internettbruk, dataspilling og DVD-titting utgjør i dag totalt nesten tre timer hver eneste dag.

Medieforsker Alex Iversen tror dette bare er begynnelsen.

– Dette bør bekymre de store mediebedriftene som ikke greier å tilpasse seg den nye virkeligheten. Dette skyldes at ungdom i denne aldersgruppen ønsker å ta kontroll over sin egen mediebruk. TV representerer den passive mediebruken, hvor man blir presentert det som står på sendeplanen. Det blir fremmed for unge mennesker, de vil ha TV akkurat når de selv vil, hvor som helst, og på utallige plattformer, sier Iversen.

    Les også:

Til toppen